תורה לכל אחד!!!
בשמיני עצרת אוספים את כל מה שעשינו
במשך כל ה52 יום האלו! "מלאה הארץ קניינך" רק תרים מהרצפה...
העבודה שלנו עכשיו בחג הזה זאת השמחה
והריקודים בתורה!!!
האר״י הקדוש כתב שמי שרוקד ביום הזה לכבוד התורה, הקדוש ברוך הוא לוקח את זיעתו ובה מוחק הוא את עוונותיו!
כתוב בספרים שהקפות זה מלשון 'הקפה' כמו במכולת שקונים בהקפה! שהקב"ה משפיע עלינו אפילו שלא מגיע לנו!!!
אבל זה לא מובן הרי זאת לא מתנה אלא 'הקפה' כשהחנווני מציע לנו לקנות בהקפה זה כמו מלכודת שגם כשאין לך מה לשלם ולא בטוח שיהיה לך בעתיד תקנה אפי' שאתה נכנס לחובות, זה מה שה' עושה לנו? מכניס אותנו למלכודת תקחו תקחו אח"כ אני אתחשבן איתכם????
אלא כל אחד יודע שיש קבלות שהוא יכול לקבל ולעמוד בזה ויש קבלות שיהיה לו קשה מאוד לעמוד בהם ויש קבלות בלתי אפשריות... והקב"ה אומר לנו בעצם תקבלו עליכם גם דברים יותר קשים מהרגיל שלכם כדי שיהיו לכם כלים כמה שיותר גדולים לקבל שפע ואני אדאג שתוכלו לעמוד בזה אם רק תרצו...
למה החג לא נקרא שמחתנו בתורה או שמחתנו עם התורה אלא שמחת תורה?
התורה שמחה להיכנס לתוכנו!!! וה' משפיע בזמן הזה לכל אחד את כל השקידה ההתמדה החזרה היגיעה ההבנה ההשגה את כל מה שקשור לתורה של כל השנה! והתורה שמחה להיכנס...!!!
צריך שכל אחד ידע שזה שהוא פה עכשיו זה אומר שהתורה שמחה בו! כי אם היא לא הייתה אז או שהיא לא הייתה או שאתה לא היית פה, כמו שכתוב 'ואני ברוב חסדך אבוא ביתך' שאין אדם שנכנס מעצמו לבית המדרש אלא התורה הזמינה אותו למעלה לחגיגה שלה והוא הרגיש שהוא צריך לבוא בגלל זה!!!
אבל בקושי למדתי שנה שעברה על מה יש לי לשמוח?
השמחה היא על כך שאנחנו פותחים היום דף חדש עם התורה וכל אחד יכול להצטרף ללימוד של שנה הבאה!
המדרש (ויק"ר ט,ג) מספר על מעשה מופלא אירע לרבי ינאי[1],שפעם אחת היה מהלך בדרך, וראה אדם אחד שהיה נראה מכובד מאוד. ביקש ממנו רבי ינאי שיואיל בטובו להתארח על שולחנו. הסכים אותו יהודי. האכילו רבי ינאי והשקהו. לאחר שסיימו לאכול ביקש רבי ינאי לשמוע ממנו דברי תורה, והתברר שהיהודי הזה הינו בור ועם הארץ, אינו יודע כלום, לא מקרא ולא משנה, לא אגדה ולא תלמוד.
ביקש ממנו רבי ינאי שלפחות יברך ברכת המזון, אבל גם לברך לא
ידע האורח, על כן ביקש מרבי ינאי שיברך עבורו. נזדעזע רבי ינאי, היאך טעה כל כך,
והיאך האכיל על שולחנו עם הארץ שכזה. שאל את האורח, האם תוכל לחזור אחרי מילה
במילה? השיב: כן. התחיל רבי ינאי לומר: "אכל הכלב מפתו של ינאי". קם
האורח ותפשו לרבי ינאי, ואמר לו: "ירושתי אצלך ואתה מונע ממני אותה".
תמה רבי ינאי: איזו ירושה יש לך אצלי? השיב האורח: פעם אחת עברתי ליד בית הספר
ושמעתי את התינוקות אומרים: "תורה צווה לנו משה מורשה קהילת יעקב". לא
אמרו "קהילת ינאי" אלא "קהילת יעקב", ואף אני יהודי אני, ויש
לי חלק בתורה. מדוע הינך מונע ממני לשמוע ברכה ותורה?... ".
רואים שהלימוד שייך לכל אחד מישראל לא משנה מי הוא!
לכן הקריאה בתורה היא לכל הציבור!
כמו שכתוב בגמ' (ב"ק פב.) שתקנה זו נוסדה אחר מה שנאמר (שמות טו, כב): "וילכו שלושת ימים במדבר ולא מצאו מים". והבינו משה רבנו ותלמידיו הזקנים והנביאים, שהצימאון למים נגרם מפני ששלושה ימים רצופים לא עסקו ישראל באופן ציבורי בתורה. והתורה נמשלה למים, שכשם שהמים מחיים את כל החי והצומח בעולם, כך התורה מחיה את הנשמה. ומאחר שהתנתקו מעט מהתורה, פסקו גם מעיינות המים מלנבוע.
ומן הסתם תלמידי החכמים שבדור למדו באותם שלושה ימים,
ואע"פ כן לא מצאו מים. מפני שאין די בכך שתלמידי החכמים יעסקו בתורה, אלא
צריך שהציבור ככלל יעסוק בתורה. ולכן תיקנו שיקראו בתורה בכל יום שני, חמישי
ושבת, כך שלעולם לא יעברו על ישראל שלושה ימים ללא קריאה ציבורית בתורה (ואם
סופרים כשהשבוע מתחיל ברביעי כמו המקובלים אז יש רק יום אחד בלי תורה כל פעם...).
בשמחת תורה אנו מסיימים את הקריאה הציבורית בתורה, ולכן כולנו שמחים כי כולנו שייכים לזה!!!
כתר כהונה וכתר מלכות רק מי ששייך אבל כתר תורה "הרי הוא מונח בקרן זווית וכל הרוצה יבוא וייטול" (ספרי במדבר, קרח, פיסקא קיט)!!!
יש שיעורים בכל מה שרק תרצה בהלכה באגדה במוסר בגמ' בקבלה ובכל שעות היום רק תבחר ותגיע!!!
הרב פרץ זצוק"ל: הקפה זה בגי' קץ!!!
יה"ר שננצל את החג הזה כ"כ ונזכה לשנה כ"כ מלאה בתורה שמשה רבינו המשיח ואליהו הנביא יבואו לקב"ה ויגידו לו אנחנו יורדים לעמ"י עכשיו!!!
[1] היה בן הדור הראשון לאמוראים, ותלמידו של רבי יהודה הנשיא. נחשב
לאחד מגדולי הדור, הקים ישיבה חשובה בארץ ישראל והעמיד תלמידים הרבה, ואף היה עשיר
גדול.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תגובתך פורסמה, תודה רבה!