Blogger Wordpress Gadgets
הוסף למועדפים או הפוך לדף הבית

יום חמישי, 22 בינואר 2015

פרשת בא - "גם כי יזקין לא יסור ממנה"

"גם כי יזקין לא יסור ממנה"


שמות (י,ט-יא): "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ, בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ, נֵלֵךְ כִּי חַג ה' לָנוּ: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, יְהִי כֵן ה' עִמָּכֶם, כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם, וְאֶת טַפְּכֶם; רְאוּ, כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם: לֹא כֵן, לְכוּ-נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת-ה' כִּי אֹתָהּ, אַתֶּם מְבַקְשִׁים, וַיְגָרֶשׁ אֹתָם, מֵאֵת פְּנֵי פַרְעֹה".

בהתחלה מסרב פרעה לשלוח את הילדים ואומר לכו נא הגברים, אבל אחרי מכת בכורות פרעה חוזר בו ומתחנן שכל העם ילך אבל רק שיעזבו כבר!

למה פרעה לא מוכן שיקחו את הילדים?

לפי הפשט זה בתור עירבון להיות בטוח שהם יחזרו.

אבל חז"ל מלמדים אותנו במצות הקהל כלל חשוב!

גמ' (חגיגה ג.): "ת"ר מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר (בן) חסמא שהלכו להקביל פני ר' יהושע בפקיעין אמר להם מה חידוש היה בבית המדרש היום? אמרו לו תלמידיך אנו ומימיך אנו שותין! אמר להם אף על פי כן אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש, שבת של מי היתה? שבת של ר' אלעזר בן עזריה היתה, ובמה היתה הגדה היום? אמרו לו בפרשת הקהל, ומה דרש בה? (דברים לא,יב) 'הקהל את העם האנשים והנשים והטף' אם אנשים באים ללמוד נשים באות לשמוע טף למה באין כדי ליתן שכר למביאיהן! אמר להם מרגלית טובה היתה בידכם ובקשתם לאבדה ממני".

למה שתקבל שכר על ההבאה שלהם? הרי הם לא חייבים? וגם אין לך ברירה, הרי אם כל עמ"י עולים לבית המקדש מי יישאר בייביסיטר?

לומדים מפה שני דברים:

א) גם כשאין לך שום ברירה אחרת ואתה עושה מצוה אתה מקבל עליה שכר!

ב) הם מגיעים ומתחנכים מקטנות לראיה של הקדושה ושל התורה והמצוות! ועל זה אתה מקבל שכר!

עה"פ (שמות טו,ב): "זה אלי ואנוהו" דרשו חז"ל (תקונ"ז תתפ"ז ותרגום יונתן) שגם התינוקות הצביעו ואמרו זה אלי!!!

ואת זה פרעה לא מבין - מה לעבודת ה' ולילדים? חכה שיגדל ואז תיקח אותו לתפילה, ואז תלמד אותו תורה, כשיגדל תתעקש איתו על כיפה וכו'
זאת טעות חמורה, כשהוא יגדל כבר לא יעניין אותו כ"כ מה אתה אומר. בנוסף זה גם לא יהיה חרוט אצלו בלב ובהרגלים וזה יהיה לו הרבה יותר קשה...

לא להגיד אני אשים אותו עכשיו בגן שהוא ככה ככה וכשיגדל כבר אלמד אותו את מה שהחסיר כי אולי זה יהיה מאוחר מידי...

הגיל שאפשר לרכוש בו הרגלים ולהתחנך זה מגיל 2-12!

אם האדם יחליט: מהבר מצוה אני מחנך את הילד הוא פספס כבר את הרכבת, בגיל כזה התעקשות על חינוך הילד יכולה להביא אותו למרידה, כי יש לו כבר רצון עצמאי...

אנחנו מתפללים: "ותרגילנו בתורתך" שנזכה לעשות את המצוות הרבה עד שנתרגל וזה יהיה חלק מאיתנו!!!

לכן משה רבינו מתעקש - אנחנו לא יוצאים מכאן אפי' לעבודת ה' 3 ימים ולחזור בלי הילדים שלנו כי אם אין גדיים אין תיישים!