יום שישי, 18 בדצמבר 2015

פרשת ויגש - "ראו באורי שזורח"

"ראו באורי שזורח"


בפרשת "ויגש" מגיעה הדרמה שבמרכזה עומד יוסף, לשיאה[1]. המתח בין שני הצדדים יוסף והאחים מגיע לנקודת רתיחה. ואז פורק יוסף את הכל ומגלה עצמו לעני האחים הנבוכים: "אני יוסף" אחיכם, לאחר מכן ממהרים האחים לעלות לאביהם את הבשורה "עוד יוסף חי".

במשך כל הדרמה הזאת, יוסף יודע שמולו עומדים אחיו, ואילו מהצד השני עומדים האחים שאינם יודעים שמולם עומד יוסף.

בראשית (מב,ח): "וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ".

ע"פ הפשט האחים לא הכירו את יוסף, משום שכשמכרוהו היה צעיר ללא חתימת זקן ועכשיו כבר גדל לו זקן, ואילו הוא מכיר אותם כי בעת המכירה הם כבר היו בעלי זקן.

רש"י מעמיק עוד על פי המדרש, שההבדל בין שני הצדדים לא התמצה רק בהכרה חיצונית. גם מבחינת היחס הנפשי היה בניהם הבדל:
כאשר יוסף הגיע לאחים באותה פגישה מכרעת בשכם, הם לא "הכירו" אותו, כלומר לא נהגו בו אחוה ומכרוהו לישמעאלים.
ואילו כאשר הם נמסרו ליד יוסף הוא "הכירם" נהג בהם כאחים ולא התנקם בהם, למרות העוול שהם גרמו לו.

ר' הלל משיקלוב (קול התור פ"ב לט' בשם הגר"א): "ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו - זוהי אחת מתכונותיו של יוסף, ולא רק בדורו כי אם בכל דור ודור – אשר הוא משיח בן יוסף מכיר את אחיו, והם לא מכירים אותו. ומעשה שטן הוא המסתיר את תכונותיו של משיח בן יוסף שאין מכירין בעקבות משיחא, וגם מזלזלים בהם בעוונותנו הרבים. כי לולא זאת היה כבר קץ לצרותינו. ואילו ישראל מכירים את יוסף, היינו עקבות דבן יוסף משיחא...הינו נגאלים כבר בגאולה שלמה".

מה הפעולות של משיח בן יוסף (תהליך ואנשים)?

החייאת הארץ, קיבוץ גלויות, כיבוש הארץ, מלחמה בגוים, מלחמה בערב-רב.

בא הגר"א ומלמדינו, שזה שאנשים מתנכרים (לא מכירים ולא מזהים מול העיניים את התהליך הזה), למשיח בן יוסף ופעולותיו - זוהי המלחמה לעיכוב הגאולה השלמה!

כותב המדרש (פסיקתא רבתי פרשה לו): "שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח נגלה בא ועומד על הגג של בית המקדש, והוא משמיע להם לישראל ואומר להם ענוים הגיע זמן גאולתכם, ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזרח עליכם, שנאמר קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח".

המשיח עומד על גג בית המקדש [הרמ"ק (אור יקר שמות כט): "הוא ראש אמנה - עיקר האמונה לדעת שהכל שם אפילו בחורבנו, מפני ששם קדושתה ורואים ואינם יודעים מה שרואים"] ואומר לעם ישראל 'הגיע זמן גאולתכם'!
מה ההמשך?

'ואם אין אתם מאמינים'...

איך יכול להיות שהמשיח יעמוד על גג בית המקדש ועם ישראל לא מאמינים לו שהגיע זמן הגאולה?!?!?!?!?!

עובדה! תסתכלו מסביב...

איך המשיח משכנע את עמ"י?

'ראו באורי שזורח' – תפתחו את העיניים! תסתכלו על הקיבוץ גלויות ועל כל הניסים שהקב"ה עשה לכם!

תסתכלו איך הקב"ה הזריח אור כ"כ עצום על עמ"י בדורות האלו!!!


לפני שבועיים מצאה הארכיאולוגית ד"ר אילת מזר, בסמוך לחומות העיר העתיקה בירושלים, חותמת של המלך חזקיהו בן אחז מלך יהודה.

הגמרא בסנהדרין (צד.) אומרת שחזקיהו המלך היה צריך להיות משיח, אבל לא זכה לכך כיוון שאחרי הנס שבו מושמד כל צבא סנחריב הוא לא אומר שירה.

בימינו זכינו לנס דומה: צבא סוריה, שמנה בעבר 350,000 חיילים ונשק חדיש, נמחק כמעט לגמרי והיום הוא צבא מדולדל וחלש.
50,000 חיילים רעבים ומפולגים, עם נשק מיושן וחלוד.

החיזבאללה איבדו בקרבות בסוריה שליש מהכח הצבאי שלהם!!!

העובדה שהערבים נלחמים אחד בשני - היא סייעתא דשמיא עצומה, כך כותב הרד"ק על הפסוק (תהלים סח,כא) - "הָאֵל לָנוּ אֵל לְמוֹשָׁעוֹת וְלֵיהוִֹה אֲדֹנָי לַמָּוֶת תֹּצָאוֹת".
"'האל לנו' - לנו הוא למושעות, ולאויבינו יש לו להמיתם 'תוצאות'. זהו 'למות תוצאות', כלומר יש לו תוצאות רבות להוציא משפטי המיתה בענינים רבים, להמית אויביו ולכלותם. כמו שטבע המצרים בים סוף, ועשר מכות ואבני ברד על מלכי כנען. או מהומתו בין האויבים - להכות איש את אחיו, כמו שנאמר בפלשתים (ש"א יד,כ) 'חרב איש ברעהו מהומה גדולה מאד'. וכן מכת הטחורים והעכברים בפלשתים, וכמו אלה רבים אחרים".

כל זה קורה בלי שנקפנו אצבע ובלי שחלקנו בכלל יודע את כל המספרים הללו.
אם אנחנו רוצים משיח, אנחנו צריכים ללמוד מהגמרא הזאת ולומר שירה לקב"ה על הנס הגדול הזה.

צריך לשיר לה' שיר חדש על כל הטוב שהוא עושה לנו בקיבוץ גלויות. בשפע כלכלי. בהתחזקות הרוחנית המופלאה. בהשמדת אויבינו – עירק, לוב, סוריה, החלשת מצרים ועוד.

עכשיו ממש מתקיים בנו: "וְנָתַן ה' אֱלֹקֶיךָ אֵת כָּל הָאָלוֹת הָאֵלֶּה עַל אֹיְבֶיךָ וְעַל שׂנְאֶיךָ אֲשֶׁר רְדָפוּךָ" (דברים ל').

למרות יש חלקים בעמ"י שלא רק שהם מתנכרים לתהליך של הגאולה של משיח בן יוסף אלא הם גם מתנכלים אליו, כפי שנאמר על יוסף: "ויתנכלו אותו להמיתו"!

עדיין, יוסף "הכיר" את אחיו, נהג בהם באחוה, משיח בן יוסף - מלא באהבת ישראל ומוכן לשלם למען גאולתם בסבל אישי רב!

כלשונו של ה"אור החיים" הקדוש (שעליו אמר הגר"א שהוא היה מטוריה דמשיח בן יוסף") על הפסוק שלנו: "ראה אותם בראיית אחים, והכיר אחוה להם"!

מי שיודע שעמ"י בתהליך של גאולה צריך לאהוב את ולהכיר אחוה לכל השאר, צריך לעודד אותם ולהסביר בנעימות ובקירוב לבבות שאנחנו טובלים באורו ית' וצריכים למלא פינו שירה בכל יום על דבר זה.

וכמו שכבר התקיים בנו הפס' מההפטרה (יחזקאל לז,כא): "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי אלוקים הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִבֵּין הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הָלְכוּ שָׁם וְקִבַּצְתִּי אֹתָם מִסָּבִיב וְהֵבֵאתִי אוֹתָם אֶל אַדְמָתָם", כך יה"ר שיתקיים בנו גם (שם יט): "הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי".

חיבור של שני המשיחים - "וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה"!!!





[1] המאמר האחרון שכתב הרב בנימין זאב כהנא ב"דרכה של תורה", דפי פרשת השבוע היו בדרכם לדואר ברכב שבו נרצחו בנימין ורעיתו והוכתמו בדמם. עם שינוי קל ותוספות מהרב שמואל אליהו שליט"א.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: