יום חמישי, 18 בספטמבר 2014

פרשת נצבים - בטחון התשובה

בטחון התשובה


דברים (ל,יא-יד): "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ".

רמב"ן: "...הנכון כי על כל התורה יאמר (לעיל ח,א) "כל המצוה אשר אנכי מצוך היום" אבל "המצוה הזאת" על התשובה הנזכרת כי והשבות אל לבבך (בפסוק א) ושבת עד ה' אלהיך (בפסוק ב)... כי אין הדבר נפלא ורחוק ממך אבל קרוב אליך מאד לעשותו בכל עת ובכל מקום וזה טעם בפיך ובלבבך לעשותו שיתודו את עונם ואת עון אבותם בפיהם וישובו בלבם אל ה' ויקבלו עליהם היום התורה לעשותה לדורות".

התשובה היא קלה! לֹא בַשָּׁמַיִם היא! וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם היא!
למה להסתבך?

יום אחד בא מבקר לבית-משוגעים ושואל את האחראי: איך אתם יודעים מי משוגע? עונה לו האחראי: "כל איש שטוען שהוא משוגע אנו נותנים לו אמבטיה מלאה מים ומביאים לו כפית, מסננת ודלי ואומרים לו לרוקן את האמבטיה". "אה! הבנתי את הרעיון! אמר המבקר: "אדם נורמלי יבחר בדלי כי הוא הכי מהיר". "לא!" עונה האחראי "אדם נורמלי היה מוציא את הפקק של האמבטיה... לסדר לך חדר עם או בלי נוף?"

למה אתה פוחד מכל החטאים? התשובה היא הפקק שמרוקן את כל הדלי של החטאים...

הרב קוק (אגרות הראי"ה ח"א עמ' קסו): "כשם שבריפוי נעמן מצרעתו (עיין מלכים ב' ה,י) אמרו לו שהוא דבר קל (לרחוץ במי הירדן), והריוח מרובה, שרק ע"י הרחיצה הקלה ישיג רפואה שלימה, הכא נמי התשובה היא קרובה מאוד וקלה, כעדות התוה"ק "כי קרוב אליך הדבר מאוד". והריוח גדול מאוד – רפואה שלימה לגוף ולנפש ולכל העולם כולו, כדברי חז"ל בשלהי יומא, שאפילו אחד ששב מוחלין לו ולכל העולם כולו ומביא רפואה לעולם".

כמו שאחד יכול לעשות חור וכולם יטבעו כך אחד יכול לסתום חור וכולם ינצלו!!!

כתוב במדרש: "כי תצא למלחמה- לא דברה תורה אלא כנגד היצר הרע", (ילקוט שמעוני תצא, רמז תתקכד. וכן בזהר חדש, כי תצא ג:).
על המלחמה הזאת כתוב: "ה' אלוקיכם ההולך עמכם להלחם לכם עם אויביכם להושיע אתכם".

כותב הרב קוק (אגרות הראי"ה ח"ב שע"ח): "ביסוד הכל צריכה לבוא ההסברה הכללית של בטחון התשובה".

כשאתה בא לחזור בתשובה אתה צריך לדעת שאתה זה שהולך לנצח! [כמו במשחק מכור שאתה יודע שהוא ילחם אבל בסוף הוא יכנע כי הבוסים הימרו בסכומים גדולים על היריב...], היצר הרע יילחם בך אבל הקב"ה קבע שהמשחק מכור!

כמו שמגלה לנו הגמרא (קידושין ל:): "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להורגו, ואלמלא הקב"ה עוזרו - אין יכול לו".


עם כזה שותף יש לך ממה לפחד?!?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: