יום שני, 7 בספטמבר 2015

פרשת נצבים - הורני ה' דרכך

הורני ה' דרכך


שלמה המלך אומר במשלי (כ,כד): "מַה' מִצְעֲדֵי גָבֶר, וְאָדָם, מַה יָּבִין? דַּרְכּוֹ".
הגאון מווילנה פיסק פסוק זה כך: "ואדם, מה? יבין דרכו" - והאדם, מה עושה ומה צריך לעשות?... אין צריך אלא שיבין דרכו הצריכין לו, וכאשר ישכיל ויבין דרכו, ויסקל המסילה, ויתחיל לילך בה, אז מה' מצעדי גבר, כמו שאמרו 'הבא ליטהר - פותחין לו' ".
לכל אחד יש דרך שהוא צריך לעבור בחיים עד שיגיע לקב"ה[1].
דברים (ל,ב): "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ".
בדרך הזו יש נקודת התחלה, נקודת סיום (משה רבינו בפרשה: בן מאה ועשרים שנה אנכי היום) ונקודות מ.ח. (מעבר חובה).
חלק מהדרך הזו אתה עובר בזמנים של יום וחלק מהדרך בחושך גמור. לחלק מהאנשים יש משקל כבד על הגב, ולחלק פחות כבד.
לאורך כל הדרך יש מהמורות, סלעים חדים, בוץ, חיות, והרים גבוהים.
לא שאלו אותך האם אתה רוצה להיות במסע ניווט הזה.
הדבר היחיד שאתה מחליט הוא: איך אתה עובר את הדרך?
יש אנשים זריזים ופקחים שלאורך כל הדרך לא מזיזים את העיניים מהמצפן, הראש סופר את מספר הצעדים והרגליים מרגישות האם אתה בירידה, עליה, מישור, ולפי הנתונים וההתמצאות בכיווני העולם הם מכוונים לעצמם את הדרך הראויה. אם ישנה סטיה קלה מייד היא מתוקנת והם שבים בכוחות עצמם אל הדרך הנכונה. עליהם נאמר: "לפעולות אדם בדבר שפתיך, אני שמרתי ארחות פריץ".
ישנם אנשים שההולכים בדרך ומרגישים שהם טעו והתברברו בשטח אבל הם לא מרגישים לבד את הכיוון הנכון. לכן הם עולים לנקודה גבוהה ומסתכלים על תוואי השטח, על התכסית ולפי הכבישים שמסביב והעמודי חשמל והאנטנות הם מכוונים את דרכם ומוצאים את הדרך הנכונה. עליהם נאמר: "כה אמר ה' עמדו על דרכים וראו ושאלו לנתיבות עולם אי זה דרך הטוב ולכו בה ומצאו מרגוע לנפשכם" (ירמיה ו,טז). לכו תלמדו אצל הצדיקים, גדולי ישראל בכל הדורות מה הם הדריכו אותנו כדי לעבור את הדרך בשלום.
אבל יש אנשים שלא יכירו את הדרך גם אם יעלו על הר גבוה, זה לא יעזור, הם צריכים לטרוח ולחפש אם יש מישהו באזור איזה רועה צאן או רוכל שמכיר את הדרך ויכול להראות להם לאן ללכת ("אנשים טובים באמצע הדרך..."). עליהם נאמר: "שאל נא את הכהנים תורה" (חגי ב,יא). למרות שהכהנים הם לא גדולי הרבנים אולי הם יוכלו לעזור לו.
ואם התועה לא יודע שהוא בדרך הלא נכונה ויכול ליפול לבורות מסוכנים או למקומות עם שודדים, מצווה על כל אחד שרואה אותו לעזור לו לפנות לדרך הנכונה.
אבל אם הטועה לא חכם בעצמו, ולא שואל חכמים או כאלו המכירים את הדרך, ואף אחד לא רואה שהוא טעה... אז מה שישנה את דרכו? היסורים שהוא יפגוש בדרך... כשהוא מגיע למטע ענק של סברס שאי אפשר לעקוף או כשהוא מוצא את עצמו מול מאורת דובים, הוא לבד יבין שהכיוון הזה לא בריא וייקח את הרגליים ויברח משם. על זה אמר הנביא (ישעיה ו, ט-יא): "שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ... עַד אֲשֶׁר אִם שָׁאוּ עָרִים מֵאֵין יוֹשֵׁב וּבָתִּים מֵאֵין אָדָם" אז האדם מבין...
אף פעם לא מאוחר למצוא את הדרך לחזור חזרה אל הקב"ה.
משיבת נפש (צה): "אפילו בתוך מצולות ים השוטפים מאד על האדם כהמון גלי הים ממש, בבחינת ותשליכני מצולה בלבב ימים, אף על פי כן גם שם יש דרך ונתיב תמיד לשוב אליו יתברך".
הנשמה לפני שהיא יורדת לעולם יש לה פחד גדול מאוד והיא בוכה לפני ה' יתברך שהיא מפחדת מאוד לרדת לעולם הזה ואפי' שהיא יודעת ש-"יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעוה"ז מכל חיי העוה"ב" היא רואה את כל הניסיונות שעתידים לעבור עליה ומאוד חוששת שהיא תעבור עבירות.
ה' עונה לה שלא תדאג כי הוא נותן לה מתנה ששמה תשובה ותמיד תוכל להיטהר ולהתנקות לגמרי.
אבל עדיין היא מפחדת כי היא לא לבד פה בעולם יש לה גוף גשמי ואולי הגוף הזה לא ירצה לעשות תשובה ולא יידע איך לעשות את זה?
ה' עונה לה שבשביל זה הוא נותן לנו נ"ב ימים בשנה שבהם מאיר לכל יהודי את הדרך לחזור בתשובה, וכתוב בחז"ל שאבינו שבשמים מקיים את כל המצוות ובאלול הוא מקים את המצוה של ערי מקלט כמו שהאר"י הק' כותב שאלול ר"ת "אינה לידו ושמתי לך מקום אשר ינוס שמה", שכל יהודי יכול לברוח לאלול שאז הקב"ה מקיים את מה שכתוב בערי מקלט "תכין לך הדרך" ומגלה לכל אחד דרך תשובה!
כתוב בתולדות יעקב יוסף (נתיבות שלום עמ' קי) שהפירוש שג' ספרים נפתחים, שאין הכוונה שהקב"ה רושם בהם מי הם הצדיקים הבינוניים והרשעים.
אלא הכוונה היא שכל אחד רושם את עצמו באחד מג' הספרים הללו! ולפי מה שרושם עצמו כך הוא מקבל...
עכשיו זה הזמן להחליט איפה אתה רוצה לרשום את עצמך[2]!!! יש לנו עוד פחות משבוע בשביל לחשוב על זה, בהצלחה!





[1] השתפכות הנפש: "על ידי אמירת תהילים ישפיע לו השם יתברך חכמה ובינה ודעת להשיג מעצמו דרכו המיוחד לו דייקא, לפי שורש נשמתו, מה לו לעשות בזה העולם".
[2] משלי (כ,כד): "מַה' מִצְעֲדֵי גָבֶר, וְאָדָם, מַה יָּבִין דַּרְכּוֹ". רמד"ו: "מהו הדבר שהונח ברשותו של אדם - שיבין את דרכו, ויחשוב מחשבות להרע או להיטיב כפי רצונו, אבל כל השאר הוא בידו של הקב"ה". תחליט לאיזה כיוון אתה רוצה ללכת וה' ינחה אותך לשם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: