יום חמישי, 19 ביוני 2014

פרשת קרח – הסתפקות במועט

הסתפקות במועט


משלי (יד,א): "חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ".

גמ' סנהדרין (קי.): "חכמות נשים בנתה ביתה זו אשתו של און בן פלת ואולת בידה תהרסנה זו אשתו של קרח".

על סמך מה קבע שלמה המלך שאשתו של קרח הייתה איוולת?

כי היה לה את כל העושר שבעולם ובעלה קרח היה ראש הסנהדרין, מבעלי רוח הקודש, מנושאי הארון והיה עשיר – כקרח... גמ' פסחים (קיט.): "אמר רבי לוי משאוי שלש מאות פרדות לבנות היו מפתחות בית גנזיו של קרח".

ולא הסתפקה בזה! אלא רצתה דווקא כמו אשתו של משה שהייתה לה טבעת מהאבני ספיר של לוחות הברית!

וגם קרח - אם היה עולה ומתעלה אז היה יכול להגיע בן יצהר להצהיר (להאיר) לעם ישראל, יכל להגיע לבן קהת שכל מי שראהו שיניו קהות עד בן לוי להיות בן לויה לשכינה!!!

אבל בחר לחלוק על משה, והפסיד את כל מה שהיה לו!

הזוהר הקדוש (ח"ג קע"ו.): "וַיִּקַּח קֹרַח, מַאי וַיִּקַּח. נָסִיב עֵיטָא בִּישָׁא לְגַרְמֵיהּ, כָּל דְּרָדַף בָּתַר דְּלָאו דִּילֵיהּ, אִיהוּ עָרִיק מִקַּמֵּיהּ. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא מַה דְּאִית בֵּיהּ אִתְאֲבִיד מִנֵּיהּ. קֹרַח רָדִיף בָּתַר דְּלָאו דִּילֵיהּ, דִּילֵיהּ אָבִיד, וְאַחֲרָא לָא רָוַוח"[1].

יום אחד נפתחה חנות "גברים" מיוחדת, בה יכולה אישה לבחור ולקנות לעצמה בעל.
בכניסה לחנות נתלה שלט ובו כללי הרכישה:
1. את רשאית לבקר בחנות פעם אחת בלבד!
2. בחנות יש 6 קומות ואיכות הגברים עולה ככל שעולים בקומות.
3. את יכולה לבחור איזה גבר שתרצי בכל אחת מהקומות או להמשיך לקומה העליונה.
4. חל איסור לרדת חזרה לקומה נמוכה יותר.

אישה אחת החליטה לבקר בחנות "הגברים" ולחפש לעצמה את הבעל המושלם.
בכניסה לקומה הראשונה תלוי השלט : "גברים עם עבודה מסודרת" , היא הסתכלה וישר החליטה לעלות לקומה השניה.
בקומה השניה תלוי שלט "גברים עם עבודה מסודרת ואוהבים ילדים" היא מחליטה לעלות ולבדוק מה יש בקומה השלישית.
בקומה השלישית רשום בשלט "גברים עם עבודה מסודרת, אוהבים ילדים ונראים מעולה" היא אומרת לעצמה נשמע ממש טוב! אבל מחליטה בכל זאת לעלות קומה.
בקומה הרביעית רשום בשלט: "גברים עם עבודה מסודרת, אוהבים ילדים, נראים מעולה ועוזרים בבית" האישה מתמלאת פליאה אבל שוב מחליטה לעלות קומה.
בקומה החמישית רשום בשלט: "גברים עם עבודה מסודרת, אוהבים ילדים, נראים מעולה, עוזרים בבית ורומנטיים" האישה בהלם, ממש מתקשה לעמוד בפיתוי להיכנס לשם ולבחור ומחליטה לעלות לקומה האחרונה.
בקומה השישית תלוי השלט הבא:

את המבקרת מס' 3,851,636 בקומה הזאת.
בקומה הזאת אין גברים...
הקומה הזאת נועדה, להראות לכן הנשים שאי אפשר לרצות אתכן.


אבל אשתו של און בן פלת הסתפקה במה שהיה לה ובחכמתה הצילה את בעלה ואת כל מה שהיה להם!

הסתפקות במועט זה לא רק מידה טובה, רואים מקרח שזה עניין של חיים ומוות!!!

גמ' נדרים (מט:): "דביתהו דרבי יהודה נפקת, נקטת עמרא (אשתו של רבי יהודה מצאה פעם שמוכרים גיזי צמר בזול) עבדה גלימא דהוטבי (עשתה מאותם גיזים כעין בגד צמר להתכסות בו), כד נפקת לשוקא מיכסיא ביה, וכד נפיק רבי יהודה לצלויי הוה מיכסי ומצלי (תפרה את הבגד בחכמה שלא יהיה מתאים לנשים או לגברים בלבד, אלא שיהיה מתאים לשניהם, וכך היו משתמשים היא ובעלה לסירוגין, וזאת משום שלא היה זה מעיל גמור אלא כיסוי בעלמא)... זימנא חדא גזר רבן שמעון בן גמליאל (הוא היה הנשיא) תעניתא, ר' יהודה לא אתא לבי תעניתא, אמרין ליה לא אית ליה כסויא (לא הלך לעצרת התענית. אמרו לר"ג שר"י לא בא כיון שאין לו בגד ללכת בו), שדר ליה גלימא ולא קבילת, דלי ציפתא ואמר ליה לשלוחא חזי מאי איכא, מיהו לא ניחא לי דאיתהני בהדין עלמא (שלח לו גלימה ולא קבלה ר' יהודה, כי הסתפק במועט במינימום שצריך וזהו, ונעשה לו נס כשהרים את השטיח שעליו ישב והנה זהובים לרוב)"[2].

בעש"ט "יבואו זמנים, לפני בואו של המשיח, בהם ירד שפע גדול בעולם. אנשים יתעשרו ויצברו כסף הרבה, ויתרגלו להוצאות גדולות. אחר כך יבואו ימי מחסור, הבריות ישכחו בינתיים פירושה של הסתפקות במועט. כתוצאה מכך יגדל המחסור, ודוחק הפרנסה יהיה קשה. עם העלאת רמת החיים לא יוכלו עמך בני ישראל לספק את צורכיהם המרובים, ומבחינה זו יהיו עניים. אלה יהיו חבלי משיח הראשונים".




[1] פתגם ארמי: "גמלא אזל לאיבעי קרני, אודני דהוו בהדיה גזזינהו מיניה".

[2] עיין בערך 'סיפוק' בפלא יועץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: