יום שלישי, 3 ביוני 2014

שבועות - התורה היא אנדרואיד או איפון?

התורה היא אנדרואיד או איפון?




אחד הויכוחים הכי נפוצים בין בעלי אייפון ובעלי גלקסי, למשל, הוא הגן הסגור מול הגן הפתוח [1].

חובבי הרובוט הירוק יטענו בלהט (ובצדק) שאת מערכת ההפעלה של אנדרואיד אפשר להתאים אישית. אפשר לשנות כמעט הכול: את המקלדת, את החייגן, הצורה והצבעים. כמעט הכול נתון לשינוי.

"נכון" ישיבו בכעס אוהדי האייפונים, "אבל בגלל זה המערכת שלכם חשופה לכל-כך הרבה וירוסים! אפל רוצה להגן על המשתמשים שלה, היא רוצה שחווית המשתמש שלה תהיה מושלמת. כשמתחילים לשנות דברים, המערכת תחרוק. אייפון תמיד יעבוד מצויין".

מדרש (מכילתא דרבי ישמעאל יתרו א): "ניתנה תורה בדימוס, פרהסיה, במקום הפקר, שאילו ניתנה בארץ ישראל, היו אומרים לאומות העולם, אין להם חלק בה. לפיכך ניתנה במדבר, במקום הפקר, וכל הרוצה לקבל יבוא ויקבל".

בורא העולם יכל לבחור לתת את התורה לקבוצה נבחרת של חכמים שישמרו על הטוהר ויוודאו שהכול אותנטי (איפון בגי' 'מי לה' אלי'). אבל הוא בחר לפתוח את התורה לכל אחד, לתת לכולם אפשרות ללמוד תורה. כל מי שרוצה לקבל מוזמן לעשות זאת.

בואו נודה על כך שיש בשיטה הזו סיכונים, כמו באנדרואיד. במשך הדורות היו ויהיו אנשים שלוקחים רעיונות בתורה, מסלפים אותם ומשתמשים בהם כדי להפיץ רעיונות ושיטות הפוכים לגמרי ממה שקיבלנו בהר סיני. ע"י גוים, ולפעמים גם על-ידי יהודים (אנדרואיד בגי' 'קבלה לעם'...).

אבל זו שיטה טובה בהרבה, כי כך כולם יודעים ומרגישים שזו לא תורה ששייכת לאיזו קבוצת עילית של גאונים. היא התורה שלי ושלך, של כל יהודי, ולמעשה כל אדם שרק יבחר בכך.

ברמה יותר עמוקה:

כותב המכתב מאליהו (ח"ב עמ' כז'): "ידוע, שהתורה ניתנה פעמיים לישראל, פעם ראשונה קודם חטא העגל, ופעם שניה אחר החטא בי' תשרי.
גדר מתן תורה וקבלתה שונה לגמרי בשני המצבים, ושינוי זה משתקף בהבדלים שבין לוחות הראשונים ללוחות האחרונים.
הלוחות הראשונים היו כולם מן השמים הן הכתב והן האבנים, אבל בלוחות שניים כתוב, פסל לך, שהיו האבנים מלמטה, ורק הכתב מן השמים.
וכתב הרדב"ז, שהאבנים מסמלות לבם של ישראל, אשר עליו חרותים דברי התורה.
גדר קבלת התורה שבבחינת הלוחות הראשונים הוא זה של הלב הטהור, שכבר הגיע להתבטלות גמורה אל האמת, ואין מתעוררות בו מדות רעות כלל, וזהו גדר מדרגת גן עדן, יצר הרע מבחוץ, במדרגה זו קונה האדם את התורה במתנה ממנו יתברך, בבחינה שהיא למעלה מכל הגבלה, ובהתרוממות על כל המעשים. בביטול היש הזה המתבטא בהקדמת נעשה לנשמע, זכו לתיקון חטא אדם הראשון..."

הלוחות הראשונים היו תורה סגורה ללא אפשרות של רע וחטא בכלל (APPLE!)!

כמו שכותב המהר"ל (תפארת ישראל פרק לה): "גודל מעלת הלוחות הראשונות נשתברו, וזה מפני כי לא היה ראוי לעולם הזה דבר שהוא מעשה אלקים, וזה כי כאשר נתנה תורה לישראל לא היו ישראל במדרגת בני אדם, רק במדרגת המלאכים".

מכתב מאליהו: "אבל לאחר חטאם של ישראל היו הלוחות השניים מאבנים שלמטה, והענין ללמד לנו, שצריך לחרות את התורה על הלב שעדיין אינו מזוכך, דרגה זו מקבילה אל מדרגת דעת טוב ורע, שהיצר הרע בפנים והמדות הרעות פועלות בתוך הלב.
קבלת התורה בבחינה זו ודאי שיש בה מן הצמצום. זו בחינה חיצונית יותר, ואף שיש בה מעין חילול, הסכימו לזה בשמים כדי לצרף ולתקן את המדות הרעות, זו בחינת התורה שבבריאה המצומצמת, בחינת בראתי לו תורה תבלין..."

לוחות שניים הם תורה פתוחה חיצונית יותר, כזאת שמכפרת על העבירות!

גמ' (מנחות קי.): "אמר ריש לקיש מאי דכתיב (ויקרא ז,לז) 'זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם' כל העוסק בתורה כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם. אמר רבא... כל העוסק בתורה אינו צריך לא עולה (ולא חטאת) ולא מנחה ולא אשם".

שפת אמת (דברים שבת תשובה תר"ס): "השי"ת הכין התורה לתקן על ידה כל הקלקולים מאחר שהתורה האומן שבו נברא הכל מכש"כ שיכולין לתקן הכל ע"י התורה. כדאיתא שאמר האומן לעשותו כלי אני יכול ולתקנו איני יכול בתמיה.
וכתיב כה דברי כאש שמבער כל הפסולת.
וכפטיש יפוצץ סלע פי' מהרש"א בפ"ד דסנהדרין סלע הוא מטבע והצורה של האדם מגשמיות הטבע והיצה"ר התורה מבטלו ונותן לו צורה חדשה ע"ש".

יהודי יכול להסתובב שנים עם הרגשת נחיתות ואשמה ומחשבות של 'איזה עבירות עשיתי' ו'אין לי סיכוי' וכו'...
למה? תשב תלמד תורה!!! התורה יצרה אותך, היא לא יכולה לתקן אותך?!?

הגאון מווילנה (משלי יג,ט): " 'אור צדיקים ישמח' - כמו שאמרו (סוטה כא.): 'עבירה מכבה מצוה ואין עבירה מכבה תורה', לכן הצדיקים, שעוסקים בתורה תמיד, יתוסף אורם. ואף שלפעמים עשו עבירה, 'אין עבירה מכבה תורה', ולכן 'אור', שהיא התורה (משלי ו,כג), של 'צדיקים', 'ישמח' ".

מכתב מאליהו: "אבל, למה לא נגנזו הלוחות הראשונים... למה לוחות ושברי לוחות מונחים בארון?
בתוכן הדברים הלוחות הראשונים וגם השניים בחינה אחת להם, והענין כי בכל מדרגה ומדרגה שהאדם נמצא בה עליו ללמוד מהמדרגה הגבוהה ביותר... על כן עליו להתבונן איך היתה קבלת התורה גם במדרגת דור המדבר, קבלה שנתקעה בלב ממש ולא מסתלקת על ידי שכחה כלל... בלוחות האחרונים אמר הקב"ה פסל לך שני לוחות אבנים כראשונים הרי זה פלא, פסל לך, שתכין ותפסול אבנים מלמטה, ואף על פי כן כראשונים, שיהיו במדרגת הראשונים ממש.
והענין שעל האדם עצמו לבא בעמלו לדרגת טוהר הלב ושלימות המדות עד שלא תהיה לו כל נגיעה הסותרת לתורתו ולעבודתו יתברך, ממש כדרגת הלוחות הראשונים של קודם החטא".

צריך לחבר את האיפון והאנדרואיד J [מעניין שבמסגרת אירוע המפתחים השנתי (WWDC) בסן פרנסיסקו אפל הציגה ב-ios8 חידושים של פתיחות והתקרבות לסגנון של האנדרואיד...]

קיבלנו את התורה על לוחות של מטה שמסוגלים לחוסר שלימות ויכולים לכפר עליו, ע"י התורה הזאת אנחנו יכולים וצריכים להגיע למעלת הלוחות הראשונים המושלמים.






[1] הרעיון הכללי מופיע באתר חב"ד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: