יום שבת, 1 ביוני 2019

פרשת במדבר - חביב אדם שנברא בצלם


חביב אדם שנברא בצלם


במדבר (א,ב): שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם".

התורה באה ללמדנו מעלת כל אדם מבנ"י ולכל אחד יש חשיבות בפני עצמו.

מבואר ביו"ד בהלכות תערובות שדבר שבמנין אפילו באלף אינו בטל, וענינו של דבר שכל דבר אשר האדם סופרו פירושו של דבר שיש לו חשיבות בעיני האדם לכל יחיד ויחיד וכיון שהוא חשוב אינו מתבטל. אבל דבר שאין חשיבות לכל יחידה אינו נספר.

כך הדבר שהקב"ה מלמדנו כמה חביב האדם שנברא בצלם אלוקים כמאמר התנא באבות ושיש חשיבות לכל אדם באשר הוא.

כדברי הרמב"ם אשר כתב מדוע הקב"ה ברא את אדה"ר יחידי ולא כמה אחדים? אלא ללמדנו שכל יחיד נחשב כעולם שלם והמקיימו כאילו קיים עולם מלא וח"ו ההורגו כאילו החריב עולם מלא.

אבות (ג,יד): "חביב אדם שנברא בצלם". והראיה לזה מן הפסוק (בראשית, ט), "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם".

פירשו רבותינו בגמרא (סנהדרין נז:), שהפסוק מלמדינו לגבי דין הפלת עובר, שגם בני נח, כלומר, גם הגויים, נצטוו שלא לרצוח (כי איסור רציחה הוא אחד משבע מצוות בני נח), ואיסור הפלת עובר, הוא בכלל איסור הריגת הנפש, שבני נח נצטוו עליו. 
  
ודבר זה נלמד מן הפסוק "שופך דם האדם באדם", איזהו אדם שהוא באדם? הוי אומר, זה העובר שהוא במעי אמו. וכן פסק הרמב"ם (פ"ט מה' מלכים ה"ד), בזו הלשון: "בן נח שהרג נפש, אפילו עובר שבמעי אמו, נהרג עליו". 
  
אם כן למדנו, שדברי התורה "כי בצלם אלהים עשה את האדם", מדוברים הן על עם ישראל, והן על בני נח, שאת כולם עשה ה' בצלמו.

שלום לעם (במדבר התשע"ט): בסיוטים הכי הגדולים ביותר שלו, לא האמין קים יאנג שהוא אי פעם ישמע את המילים הללו מגנרל ג'יימסון, מתאם הפעולות של צבא ארצות הברית לדרום ויאטנם שהיה אמור לארגן את צבא כוחות הדרום במלחמתם נגד כנופיות הצפון, המשפט הזה שהיה קצר וחד וביטא היטב את הסכנה שעל ראשו: "אתה חייב להסתלק מכאן ולהציל את המשפחה שלך" קים חשב שהוא לא שומע נכון ולכן ביקש מהגנרל ג'יימסון: "מה אמרת, תחזור שוב?"
"קים יקירי. אתה יודע שאנחנו עובדים ביחד כבר שנתיים באופן רצוף" הדגיש הפעם הגנרל ג'יימסון את דבריו בהטמעה ולאט: "בתור מפקד למפקד אני חוזר ואומר לך, לפי דיווחי המודיעין שלנו, צבא הדרום הולך ליפול ולהתמוטט בעוד כמה שעות. צא עכשיו מהבית ותציל את המשפחה שלך!".
כעת נפל לקים האסימון, הוא הבין שחבל על כל דקה ומיד פנה לאשתו ואמר לה: "מהר, אין זמן. יש לפי המודיעין האמריקאי כמה שעות עד לנפילה הכוללת של משטר הדרום ולפי ההיכרות שלי עם השטח, זה אומר שבעוד חצי שעה הכנופיות של הצפון כבר בדרך אלינו. קחי את הילדים ובואי נעוף מהבית!".
קים ידע בתור טייס, שהסיכוי היחיד שלו ושל משפחתו להינצל הוא רק אם הם יצליחו למצוא מטוס שעובד ולנסות ולברוח מהמדינה דרך הים שפונה לאוקיינוס. הוא זכר שבבסיס של היחידה שלו הוא ראה אתמול מטוס קל רק שהוא היה זקוק לנס בכדי שהדלק של המטוס יהיה במצב מלא. כעת ידע שבעוד חמש דקות יגיע לבסיס וכל גורלה של משפחתו יוכרע. קים שם לב שכל הבסיס ננטש. המשמעות של נטישה זו אמרה לקים שחלון ההזדמנויות שלהם קטן מהצפוי. מסתבר שנותרו להם דקות בודדות עד להגעת הכנופיות של הצפון. הוא הגיע למקום של המטוס. וקיווה בכל ליבו שהמטוס עדיין יהיה שם.
לשמחתו הוא עדיין היה שם. קים עצר בחריקת בלמים, השאיר את המנוע דולק ומיד ניגש למטוס לבדוק את מצב הדלק. המזל שיחק לטובתו, הם היו כמעט מלאים שזה אומר שהמטוס יוכל לטוס עד שבע מאות קילומטר.
קים מיד אמר לאשתו להעלות למטוס ולהצטופף עם שאר הילדים. כעת ביקש להתניע את המטוס שלפלט יללה קצרה ומיד ניעור לחיים. קים ידע שזה עכשיו - או לעולם לא, חיכה עוד שניה להגעת מהירות ההמראה הרצויה ומשך את ידית המצערת ככל יכולתו. שאגת המטוס פילחה את השמיים והוא החל להמריא במהירות...
קים ייצב את המטוס והחל להסתכל על מד הדלק. במשך שעה לא הפסיק קם לזגזג את מבטו בין האוקיינוס הכחול לבין מד הדלק. מיד אחרי שהמריא החל לנסות את מכשיר הקשר של המטוס וקרא לעזרה: "הצילו. הצילו. כאן מייג'ור קים יאנג, ברחתי מהמלחמה במדינתי ואני במטוס הקל עם משפחתי וילדי. אנחנו מבקשים מקלט מכיוון שלא נשאר לנו הרבה דלק. הצילו!". במשך חצי שעה חזר קים על המשפט הזה מחכה לנס, מחליף צבעים מרוב לחץ וחרדה ומסתכל בחשש על אשתו וילדיו שלא הפסיקו לבכות מפחד ודאגה. קים ראה בתסכול איך מד הדלק יורד ואוזל.
הוא החליט עוד פעם אחרונה לחזור על קריאת המצוקה שלו. הקול שחזר אליו ממכשיר הקשר הדהים אותו: "כאן אדמירל ג'רסון, מפקד נושאת המטוסים ג'פרסון של צי ארצות הברית. מי אתה?".
נרגש כולו החזיר קים תשובה: "כאן מייג'ור קים, טייס בחיל האוויר של צבא דרום ויאטנם. אני בורח עם משפחתי ונגמר לנו הדלק. אנחנו חייבים לנחות בדקות הקרובות אחרת נתרסק. בבקשה עזור לנו". שתיקה ארוכה שנדמתה לקים כמו נצח אפפה את המטוס הקל. כעבור דקה נשמע שוב קולו של אדמירל ג'רסון: "כאן אדמירל ג'רסון. יש לנו כעת מסוקים ומטוסים על נושאת המטוסים שלנו מאחר שלא עודכנו על הנחיתה שלך. אנחנו מתחילים בפינוי המסלול. תחזיק מעמד".
קים נשם בפעם השנייה לרווחה ולא היה מודע לדרמה הענקית שהתרחשה כעת בנושאת המטוסים. "מהר, אין לנו זמן. חייבים לפנות את כל המסוקים והמטוסים!". פקד אדמירל ג'רסון.
"אבל לאן?" שאל אותו סגנו, אדאמס בראון: "לים!" פקד אדמירל ג'רסון: "קדימה! יש משפחה באוויר שיש לה כמה דקות עד שהדלק אוזל להם. קדימה. בואו נשליך כמה מסוקים לים ונפנה להם מסלול!" וכך, המומים כולם, החלו חיילי נושאת המטוסים להשליך את המטוסים והמסוקים לים.
הם דחפו ופינו ועשו מאמץ וכעבור כמה דקות התפנה המסלול...
"כאן אדמירל ג'רסון. יש לך רשות לנחות על נושאת המטוסים שלנו. ברוך הבא לצבא ארצות הברית!". ברגע האחרון כשמד הדלק כבר הגיע לקו האדום החל מייג'ור קים יאנג לכוון את המטוס הקל לנחיתה. באדי הדלק האחרונים הוא הצליח להציל את משפחתו.
עלות המסוקים והמטוסים שנפלו לים עלו לארצות הברית היו בשווי של עשרה מיליון דולר. ומעשה ההצלה ההרואי של אדמירל ג'רסון התפרסם כאחד ממעשי הגבורה הגדולים ביותר בהיסטוריה...


הרב אליהו בקשי-דורון זצ"ל ("בעיות אבילות במלחמת יום הכיפורים", תורה שבעל פה יז, עמ' קיז): "דוקא בשעת מלחמה כשקיימת סכנה של הסתגלות למצב, בשעה שיש חללים רבים, כשחללים נאמדים במספרים, יש חשש שהערך הסגולי של כל אדם ואדם עלול להפגם.
התורה בחרה להשמיענו פרשה זו של עגלה ערופה בסמיכות להלכות המלחמה, בכדי להדגיש את קדושת החיים ואת האחריות שיש לכל אחד על כל נפש מישראל.

מסמיכות הפרשיות למדים אנו שדיני האבלות וכבוד האדם נוהגים בשעת מלחמה, ודוקא בשעה שהחיים תלויים לאדם מנגד מצווים אנו על ההערכה של כל יחיד – כיחיד".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: