חודש אייר - שלוש השבועות
אניית המעפילים 'קיבוץ גלויות' 1948 |
בל' בניסן חלה הילולת ר' חיים ויטאל (מהרח"ו) תלמידו המובהק של האריז"ל, זו הזדמנות לעיין בדבריו הנוגעים ישירות לניסי חודש אייר.
כך כותב הרב בהקדמתו לעץ חיים:
"השבעתי אתכם בנות ירושלים וכו' פירוש הדברים כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלהי"ם שלא יעוררו את הגאולה עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב כמ"ש עד שתחפץ כבן העובד את אביו ועיין בכל פלטרין דיליה ובכל גניזין דיליה ולא כעבד העובד במשנה ולוקח השפחה ע"מ לקבל פרס וכבר אמרו רז"ל כי זמן השבועה היא עד אלף שנים...".
הרב כותב בפירוש שהגלות והשבועה שלא לעלות בכח לארץ ישראל היו עד סוף האלף החמישי (כנגד ספירת ההוד, כל היום דוה, הודי נהפך עלי למשחית).
לפי זה, שלוש השבועות בטלו 700 שנה לפני השואה, ומאז ישיבתנו בגלות היא חטא ולא עונש!
זה לא חידוש שלו, זה זהר מפורש!!!
זוה"ק (שמות יז ע"א): "דְּאָמַר רִבִּי חִיָּיא, לֵית שׁוּלְטָנוּ לְאוּמִין עֲלַיְיהוּ דְּיִשְׂרָאֵל, אֶלָּא יוֹמָא חֲדָא לְחוֹד, דְּהוּא יוֹמוֹ שֶׁל הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְהוּא אֶלֶף שָׁנִים. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (איכה א') נְתָנַי שׁוֹמֵמָה כָּל הַיּוֹם דָּוָה. יוֹמָא חַד לְחוּד, וְלָא יַתִּיר.
[שֶׁאָמַר רַבִּי חִיָּיא, אֵין שִׁלְטוֹן לָאֻמּוֹת עַל יִשְׂרָאֵל אֶלָּא יוֹם אֶחָד בִּלְבַד, שֶׁהוּא יוֹמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְהוּא אֶלֶף שָׁנִים. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב נְתָנַנִי שּמֵמָה כָּל הַיּוֹם דָּוָה. יוֹם אֶחָד בִּלְבַד, וְלֹא יוֹתֵר.]
אָמַר רִבִּי יוֹסֵי, אִי יַתִּיר יִשְׁתַּעְבְּדוּן, לא עַל פּוּם גִּזְרַת מַלְכָּא הוּא, אֶלָּא עַל דְּלָא בַּעְיָין לְמֵיְהַדָר לָקֳבְלֵיהּ, וּכְתִיב (דברים ל') וְהָיָה כִּי יָבוֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְגוֹ', וּכְתִיב, (דברים ל') אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָׁם יְקַבֶּצְךָ וְגוֹ'. (שמות א')
[אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, אִם יִשְׁתַּעְבְּדוּ יוֹתֵר, לֹא עַל פִּי גְזֵרַת הַמֶּלֶךְ הוּא, אֶלָּא עַל שֶׁלֹּא רוֹצִים לַחֲזֹר אֵלָיו, וְכָתוּב (דברים ל) וְהָיָה כִּי יָבאוּ עָלֶיךְ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְגוֹ', וְכָתוּב אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךְ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךְ וְגוֹ'.]
עם חתימת חודש ניסן והילולת המהרח"ו, אין מתאים יותר מדברים אלו כדי להיכנס לתחילתו של חודש אייר, לחגוג את הניסים המופלאים של קיבוץ הגלויות, הקמת המדינה, ושחרור ירושלים והר הבית!
השיבה לארץ ישראל היא בעצם חזרה בתשובה על החטא של הישיבה בגלות מעבר לזמן הקצוב.
כמה שמח בעל תשובה על כך שזכה לשוב אל אלוהיו, כמה שמחים אנו על כך שזכינו לשוב אל ארץ אלוהינו!
כמה נאה לדרוש על כך את דברי הרמב"ם: "אמש היה זה שנאוי משוקץ ומתועב, והיום אהוב ונחמד קרוב וידיד".
אשרינו שאנחנו קרובים אל ה' - "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו"!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תגובתך פורסמה, תודה רבה!