יום רביעי, 25 בפברואר 2015

שבת זכור - קדושת השבת ומחיית עמלק

קדושת השבת ומחיית עמלק

מדרש רבה (אסתר ז,יג): "וּבְשָׁעָה שֶׁנֶּחְתְּמוּ אוֹתָן הָאִגְּרוֹת וְנִתְּנוּ בְּיַד הָמָן, וַיָּבוֹא שָׂמֵחַ הוּא וְכָל בְּנֵי חֲבוּרָתוֹ, וּפָגְעוּ בְּמָרְדֳּכַי שֶׁהוּא הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם, וְרָאָה מָרְדֳּכַי שְׁלשָׁה תִּינוֹקוֹת שֶׁהָיוּ בָּאִים מִבֵּית הַסֵּפֶר, וְרָץ מָרְדֳּכַי אַחֲרֵיהֶם, וּכְשֶׁרָאָה הָמָן וְכָל חֲבוּרָתוֹ שֶׁהָיָה רָץ מָרְדֳּכַי אַחֲרֵי הַתִּינוֹקוֹת, הָלְכוּ אַחֲרֵי מָרְדֳּכַי לָדַעַת מַה יִּשְׁאַל מָרְדֳּכַי מֵהֶם, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ מָרְדֳּכַי אֵצֶל הַתִּינוֹקוֹת שָׁאַל לְאֶחָד מֵהֶם פְּסֹק לִי פְּסוּקֶיךָ, אָמַר לוֹ (משלי ג, כה): אַל תִּירָא מִפַּחַד פִּתְאֹם וּמִשֹּׁאַת רְשָׁעִים כִּי תָבֹא. פָּתַח הַשֵּׁנִי וְאָמַר, אֲנִי קָרִיתִי הַיּוֹם וּבָזֶה הַפָּסוּק עָמַדְתִּי מִבֵּית הַסֵּפֶר (ישעיה ח, י): עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל. פָּתַח הַשְּׁלִישִׁי וְאָמַר (ישעיה מו, ד): וְעַד זִקְנָה אֲנִי הוּא וְעַד שֵׂיבָה אֲנִי אֶסְבֹּל אֲנִי עָשִׂיתִי וַאֲנִי אֶשָֹּׂא וַאֲנִי אֶסְבֹּל וַאֲמַלֵּט. כֵּיוָן שֶׁשָּׁמַע מָרְדֳּכַי כָּךְ שָׂחַק וְהָיָה שָׂמֵחַ שִׂמְחָה גְדוֹלָה".

מסביר הגאון מוילנא[1] שסדר התשובות שענו הילדים מרמז על מלחמות עמלק לדורותיו בעמ"י:

א) המלחמה הראשונה הייתה מתי שעמ"י יצאו ממצרים וכל העולם רעד מפניהם ופתאום עמלק קפץ עליהם בלי שהם עשו לו כלום! על זה אמר הילד: "אַל תִּירָא מִפַּחַד פִּתְאֹם וּמִשֹּׁאַת רְשָׁעִים כִּי תָבֹא" – כמו שהקב"ה עזר להם אז כך יעזור גם היום!

ב) בפעם השניה עמלק פחדו מכח התפילה של עמ"י ולכן שינו את לשונם לכנענית אבל בגדיהם נשארו של עמלקים כמו שכתוב (במדבר כא,א): "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד יֹשֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי" וכותב רש"י: "יושב הנגב - זה עמלק שנאמר (במדבר יג) עמלק יושב בארץ הנגב ושנה את לשונו לדבר בל' כנען כדי שיהיו ישראל מתפללים להקב"ה לתת כנענים בידם והם אינם כנענים ראו ישראל לבושיהם כלבושי עמלקים ולשונם לשון כנען אמרו נתפלל סתם שנאמר אם נתון תתן את העם הזה בידי", ועל זה אומר הילד: "עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל" – העצה לרמות את ישראל תופר וה 'דַּבְּרוּ דָבָר' ששינו את לשונם – "לֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל"!

ג) הפס' השלישי רומז על המלחמה בהמן זרע עמלק שגזירתו של המן היתה עונש לעמ"י אבל הם חזרו בתשובה וניצלו - "וְעַד זִקְנָה אֲנִי הוּא וְעַד שֵׂיבָה אֲנִי אֶסְבֹּל אֲנִי עָשִׂיתִי וַאֲנִי אֶשָֹּׂא וַאֲנִי אֶסְבֹּל וַאֲמַלֵּט" – על ידי חזרה בתשובה אפשר להינצל מהכל!

לענ"ד אפשר לרמוז זאת גם על המלחמות עם עמלק הפנימי:

על הפס' (דברים כ,א): "כי תצא למלחמה על אויביך, וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם, כי ה' אלוהיך עימך, המעלך מארץ מצרים" מביאים רבותינו (אוה"ק, פתוחי חותם, הרב פרץ זיע"א) שיש 3 סוגי מלחמות: סוס (יצר הרע סוס מאומן למלחמה), רכב (הגוף וכל ענייניו שהנשמה רוכבת עליו), עם רב ממך (כל המלאכי חבלה שאתה יצרת בעוונותיך...).

א) כנגד הסוס – היצה"ר שבא עליך פתאום לפתות אותך לעבירה – אומר הילד: "אַל תִּירָא מִפַּחַד פִּתְאֹם" ה' יציל אותך ממנו!

ב) כנגד הרכב – הגוף שנדמה לך שהוא חלק ממך ולטובתך (אני רוצה, בא לי וכו') אבל זה יצר הרע בתחפושת שלפעמים הוא מתחפש למקובל אלוקי כדי שתעשה עבירה ובא לשכנע אותך שזאת מצוה גדולה... אומר הילד את הפס' השני: "עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל"!

ג) כנגד המלאכי חבלה שאתה בראת בעוונות שלך – אומר הילד: "אֲנִי עָשִׂיתִי וַאֲנִי אֶשָֹּׂא וַאֲנִי אֶסְבֹּל וַאֲמַלֵּט" אם תחזור בתשובה הקב"ה יסבול הכל וימלט אותך מהצרה!!!

כותב הנתיבות שלום על הפס' "והיה בהניח ה' אלוקיך לך מכל אויבך מסביב וכו' תמחה את זכר עמלק מתחת השמים".

עמלק זה דבר ששונא אותך לא משנה מה תעשה!!![2]

מתי עוקרים את עמלק?

"בהניח ה"א לך מכל אויבך מסביב" – מרמז על יום השבת! שכל הדינים מסתלקים! שאז יש כח למחות את הזכר עמלק שיש לכל יהודי בלב!

כמו שכתוב בזהר חדש (בשלח,וכן שבת קיח:) – שמלחמת עמלק הייתה בגלל שלא שמרו שבת, דכתיב "ויהי ביום השביעי יצאו מן העם ללקוט ולא מצאו" מיד "ויבא עמלק".

לעמלק יש את הכח של 'מתחת לשמים', אבל השבת היא "יומא דנשמתא ולאו יומא דגופא כלל" (זוה"ק ח"ב רה.) – וע"י הכח העל טבעי של השבת אפשר למחות את זכר עמלק מתחת לשמים.

הבחינה של פורים היא זכור את אשר עשה לך עמלק – לעבור ולהרוג כל עמלקי שיש באיזור[3], אבל השבת יש לה את הכח של זכור את יום השבת לקדשו – שזה להתרומם למדרגה שעמלק בכלל לא שייך!

כמו האיש שרצה לעשות עיר באמצע יער גדול והתחיל לכרות עץ עץ, עבר שם חכם אחד ואמר לו תעלה את היער באש – זה יהיה יותר מהר...[4]

כך השבת גורמת שלא צריך לעבור עם הכוונת על כל עמלקי אלא פשוט להבעיר את קדושת השבת והיא בכוחה כבר שורפת הכל!!!

יה"ר שע"י קדושת השבת נזכה לקבל כוחות לבער את עמלק מתוכנו לגמרי ולזכות לפורים מושלם!!!




[1] מובא ב'ויאמר מרדכי' לרב אליהו זצ"ל (פורים עמ' צה').

[2] בחור טייל ברחובות פאריס ולפתע ראה כלב רוטוויילר תוקף ילדה קטנה. מייד קפץ הבחור על הכלב, נאבק בו וחנק אותו. הילדה יצאה בשריטות קלות בלבד וכך גם הבחור. מיד הגיעו כתבי טלוויזיה נלהבים ושאלו את הבחור אמור לנו מה שמך? כל פאריס תשמע עליך והכותרת הראשית בעיתון מחר תהייה: "גיבור פריזאי הציל ילדה משיני כלב טורף!" אמר הבחור: אבל אני לא מפאריס. הכתבים: או. קיי, אז כל צרפת תשמע עליך והכותרת מחר בעיתון תהיה: "גיבור צרפתי הציל ילדה משיני כלב טורף!" אמר הבחור: אבל אני לא מצרפת. הכתבים: או. קיי , אז כל אירופה תכיר אותך והכותרת תהייה: "גיבור אירופאי הציל ילדה משיני כלב טורף!". אמר הבחור: אבל אני לא מאירופה. הכתבים: אז מאיפה אתה!? הבחור: אני מישראל. הכתבים: או. קיי, אז כל העולם ישמע עליך והכותרת מחר בכל העיתונים תהיה: "ישראלי הרג כלב של ילדה קטנה".

[3] אבא של ר׳ יונתן אייבשיץ שאל אותו כשהיה קטן למה מרדכי הסגיר את בגתן ותרש? מה איכפת לו שהעולם יחסר גוי אחד? ענה הבן: בזכות ההסגרה העולם חסר שני גויים!!!

[4]
שאלתי את המח"ט מילואים שלי בצנחנים (אליעזר טולדאנו, כיום מפקד אוגדת עזה) למה במלחמת לבנון כשהוא היה מפקד מגלן הם עברו חורשה חורשה ולא שרפו את הכל? הוא חייך ואמר שלא היה דבר שהם ניסו לשרוף יותר מאשר את ה'שמורות טבע' הארורות האלו אבל הם לא הצליחו... כשאתה לא רוצה פתאום נדלק לך יער שלם מגפרור אחד, כשאתה רוצה שום דבר לא נתפס...

תגובה 1:

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: