יום שלישי, 25 בינואר 2022

מלאה הארץ דעה את השם (גם ברשת)

 מלאה הארץ דעה את השם (גם ברשת)

הרצאה לרבני קהילות



רקע כללי:

  • רוב עם ישראל נמצא במרחב הווירטואלי בצורה כלשהי.

  • רוב הקהילה שלך נמצאת במרחב הזה.

  • חלק מהקהילה (נוער בעיקר) נמצאים כמעט רק שם.

  • שימוש באינטרנט בקרב ישראלים בני 20 ומעלה בשנת 2020 (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 07/07/2021):

    • 90% מהישראלים משתמשים באינטרנט.

    • שיעור המשתמשים באינטרנט אצל יהודים משתנה בהתאם לרמת הדתיות: 96% מהחילונים, 91% מהדתיים והמסורתיים לעומת 64% מהחרדים.

    • שיעור השימוש באינטרנט לפי פילוח רשתות:






  • במרחב הזה נמצאים בנוסף לחברי קהילה שלך חברי קהילה ווירטואלית שלך שאף פעם לא שמעו עליך לא פגשו אותך וסביר להניח שגם לא תדע עליהם לעולם, אבל הם כן ילמדו ויושפעו ממך.

  • עם עבודה נכונה וסבלנות לאט-לאט הקהילה הווירטואלית שלך תגדל ותתרחב.

    • משפיענים שיש להם מעל 100 אלף עוקבים מביאים שיעורי מעורבות הרבה יותר נמוכים בקרב הקהל שלהם לעומת משפיענים ''קטנים'' שיש להם פחות מ10,000 עוקבים. נתון זה בולט בעיקר באינסטגרם: בקרב משפיעי ''ננו'' יש שיעור מעורבות של 7.2% ואילו למשפיעני ''מגה'' יש שיעור של 1.1%

      • זו בשורה טובה בשבילנו, זה מראה שמישהו שהחליט לעקוב אחריך הוא הרבה יותר מעוניין במה שתגיד מאשר כל עוקב של אחר של מפורסם כלשהו.

  • תיעוד תורני - כל שיעור ושיחה שלך צריכים להיות מוקלטים / מוסרטים / משוכתבים.

    • כרגע יש בין יהודי 1 לבערך 20 יהודים ששומעים את הדברי תורה שלך, על ידי התיעוד יכולים להתווסף לזה עוד מאות אלפים עם השנים בלי שאתה תהיה נוכח בכלל.

    • זה דורש רק פלאפון חכם + חצובה פשוטה.

    • למתקדמים אפשר להוסיף רמקול דש לבגד.

  • חשוב מאוד להתמצא במחשב - בתוכנות של אופיס, בווינדוס, בפלאפון שאתם מחזיקים, אי אפשר להסתדר היום בעולם בלי זה…

  • לא להתבלבל, העיקר זו העוצמה התורנית שלכם, היא זו שקובעת אילו דברי תורה ייצאו ממכם וכמה עמוק הם ייכנסו בנשמה של היהודי שיקבל את זה.

כל מה שאנחנו מדברים כאן זה על הכלים שיעזרו להפיץ את זה, צריך להיזהר לא לשקוע בכלים של ההפצה על חשבון האור שאתם אמורים להפיץ.

  • עוד דבר חשוב, לא לשכוח את הקהילה שלך עצמה, היא זו שאמורה להיות במרכז, כל שאר ההפצה זה בונוס… להשקיע בהם במשך השבוע ובשבתות ובשיחות אישיות ושעות של שלום בית ועבודה על החינוך ילדים ועוד ועוד המון עבודה רוחנית אנושית וקהילתית שממש ממש לא מתועדת בשום מקום ווירטואלי.



מרחבים ווירטואליים שאפשר להשפיע בהם:


  • תפוצת סמס אם יש בקהילה כאלו שמשתמשים בזה.


  • ווטסאפ - רצוי לפתוח קבוצות של הקהילה, קבוצות של שיעורים, קבוצות ייעודיות (גברים/נשים, קבוצה לנוער, קבוצה לשיעור מסוים, גבאים, קוראים בתורה וחזנים, בינוי, תרבות וכדומה).

    • עדיפות גדולה שהרב יהיה מנהל בקבוצה של הקהילה, מצד שני זה מאוד מאוד תלוי מה המעמד של הרב באותו זמן, מתחיל, הצטרף לא מזמן, וכדומה.

    • לנהל את קבוצות הווטסאפ שאתה אחראי עליהן - לא לתת להן להיהפך לפח זבל של ספאם ושטויות.

    • לשקף בווטסאפ את הפעילות של הקהילה, גם לפני הפעילות עם פרסום יפה, וגם אחרי כדי לדייק לאנשים שהיה מדהים (המילים בהן תשתמש כדי לתאר מה שאירע הן אלו שיישארו לאנשים בזכרון מהאירוע) ובמיוחד לגרום לצביטה בלב של מי שלא היה (כדי שיבוא לאירועים הבאים כמובן).

    • מומלץ בחום לעצב את ההודעות לקהילה, גורם לאנשים להגיע לאירוע בצורה הרבה יותר טובה מסתם מלל הזמנה.

    • ממליץ מאוד לפתוח קבוצה ייעודית בווטסאפ לכל ענין, כשמפרידים את הקבוצות לפי תחומי עניין אנשים מקבלים בקבוצה בדיוק את התוכן בו הם מעוניינים.

    • לא לפרסם לכל העולם ואשתו שיעור בזום ביום חמישי בערב עם קישור לזום, כי אז:

      • פספסת לקוחות פוטנציאליים לשיעורים הבאים, לא אספת את הפרטים שלהם.

      • אם יהיה שינוי בשיעור לא תוכל להודיע כי אין לך מושג מי תכנן להצטרף.

      • תפרסם את ההודעה ביחד עם קישור הצטרפות לקבוצת עדכונים שקטה.

    • אפשר לעשות קבוצת עדכונים וקבוצת פטפטת (כדי לתת מקום לביטוי לחברי הקהילה המעוניינים לדבר ולשמוע את מי שמסביב, מי שמעוניין רק בהודעות של זמני תפילות ושיעורים יהיה בקבוצת עדכונים).

    • מידי פעם להעלות לסטטוס שלך דברים יפים, עוד לא הבנתי למה אבל יש הרבה אנשים שצופים בסטטוסים… (במיוחד במוצ"ש).

    • לפתוח קבוצה של תפוצת דברי תורה שלך ללא קשר לקהילה, בכל דבר תורה שאתה מפיץ בתפוצה רחבה תשים בסוף קישור הצטרפות לקבוצה שקטה לקבלת דברי תורה קבועים, לאט לאט הקבוצה הזו תתמלא (לא לערבב חברי קהילה עם מתענייני שיעורים מבחוץ, אלו שתי קבוצות עם פלח הודעות שונה לרוב).

    • לשלוח בווטסאפ דברי תורה קצרים עם קישור הפניה לבלוג להמשך קריאה למי שרוצה.

    • לסגנן את ההודעה (לא לשלוח מלל ארוך ארוך עם 'קרא עוד…' 'קרא עוד…').

      • לשים הדגשה, מלל נטוי, רווחים, לרדת שורה בין פסקאות (שיפט+אנטר במחשב), להכניס אימוג'ים קלילים לפעמים 🌹(תלוי בתוכן ההודעה ובקהל היעד 👆).

    • להשתמש בבוטי - בוט של ווטסאפ, יש לו הרבה הרבה תועלת (בהודעה הראשונה איתו הוא שולח רשימת דברים שהוא יודע לעשות).

    • כדי לכווץ סרטון/תמונה לשליחה לקהילה בווטסאפ אפשר:

      • להשתמש באתר מקוון - קישור.

      • להשתמש בתוכנת מחשב בשם Format Factory 

      • לצרף את הסרטון/תמונה בגודל המקורי אבל כמסמך לא דרך הגלריה.

    • כדי לכווץ קובץ שמע אפשר להשתמש בקישור הזה.

    • כדי לתמלל קובץ שמע אפשר להעלות אותו כאן (בתשלום, הקישור הזה נותן 5 דולר מתנה) - כאן.

    • כדי לבטל רעשי רקע בקובץ שמע אפשר להיכנס לכאן.

    • כדי לכווץ קובץ וידאו אפשר להשתמש בקישור הזה.

    • לעשות כל מה שרוצים עם קבצי PDF אפשר להשתמש בקישור הזה.


  • פייסבוק - ניתן לפתוח קבוצה של הקהילה או דף שלך אישי או דף שלך עסקי (פחות מומלץ, אנשים מעדיפים לעקוב אחרי דף של מישהו חי עם הודעות על אירועים מחייו וכדומה).

    • מאוד חשוב לשים את אשתך (או מישהי אחרת) מנהלת בדף שתסנן את כל בקשות החברות הלא צנועות.

    • כל אחד שמאשרים לחברות להוריד את המעקב ממנו, אנחנו רוצים להפיץ תורה לא להיחשף לשטויות שכל החברים של החברים שלנו יעלו.

    • ניתן להצטרף לקבוצות של תורה - לבחור כאלו עם המון אנשים ולשים שם דברי תורה.

    • רצוי מאוד מאוד לשתף דווקא סרטונים על פני הקלטות וכיתוב.

      • גולשים בפייסבוק צופים ב100 מליון שעות של וידאו בכל יום!


  • טלגרם - אפשרי, אבל התועלת מאוד נמוכה והנזק יכול להיות מאוד גדול.


  • קוורה - אתר כמו וויקיפדיה אבל של שאלות ותשובות, מומלץ בחום להצטרף שם כמומחה תורני ולענות - יש שם וואקום אדיר שאליו נכנסים חרטטנים בשקל במקרה הטוב וכופרים מקצועיים במקרה הפחות טוב.


  • תפוצת מייל - אפשרי לצורך הפצת דברי תורה כתובים ארוכים, לא כל כך יעיל בדור הרשתות החברתיות אבל יש לזה מקום לעיתים.

    • ממליץ בחום להצטרף לקבוצת המייל של רבנים דתיים לאומיים.


  • ערוץ יוטיוב - מומלץ מאוד להעלות שיעורים מוסרטים או שיעורים מוקלטים + תמונה (באתר הזה ניתן בקלות לאחד תמונה עם קובץ שמע לסרטון ואז אפשר להעלות אותו ליוטיוב).

    • יש פי 27 יותר סיכוי שלקוח ילחץ על מודעה הכוללת וידאו מאשר באנר מודעה רגיל.

    • 93% מהמותגים קיבלו לקוחות חדשים בגלל וידאו שפורסם ברשתות חברתיות.


  • ספוטיפיי - אפשר להעלות לשם את השיעורים בצורה קלה מאוד והתפוצה היא מטורפת.

    • ספוטיפיי היא אפליקציית המוזיקה הגדולה בעולם – היא נמצאת במקום הראשון בפער עצום עם 31% מהשוק, כ-162.4 מיליון מנויים – פי שניים לעומת המתחרה הבא, אפל מיוזיק, שמחזיק בנתח שוק של פחות ממחצית מזה, 15%, וכ-78.6 מיליון מנויים; במקומות השלישי והרביעי נמצאים אמזון מיוזיק האמריקאי וטנסנט מיוזיק הסיני, במקום החמישי נמצא שירות יוטיוב מיוזיק מבית גוגל.

    • ספוטיפיי מוטמעת בWAZE ונוחה מאוד לשמיעה בנסיעה.

    • קישור לפוסט הדרכה איך להעלות את השיעורים שלך בקלות לספוטיפיי.


  • טוויטר - רק אם אתה חד תמציתי ומעניין (הודעות עם 280 תווים בלבד).


  • בלוג / אתר - חובה לפתוח!

    • מקום שאתה מניח בו את כל דברי התורה שאהבת ושמסרת אי פעם.

    • מקום בו אנשים יכולים לקרוא ולשמוע ממך דברי תורה 24/6 גם כשאתה ישן.

    • מקום בו אתה נחשף ויכול להחכים המוני אנשים בבת אחת ללא הגבלת פנאי וקשב.

    • מקום אליו אתה יכול להפנות מישהו כתשובה לשאלתו, ישנן הרבה שאלות החוזרות על עצמן, במקרים כאלו מאוד נח לשלוח קישור לדרשה שלך העונה על השאלה.

    • מקום המגבה את כל דברי התורה שלך.

      • ללא קשר לבלוג, חובה חובה חובה לגבות את כל דברי התורה שלך, מדובר בעמל יקר מפז של שנים של סיכומים ושיעורים ודפי מקורות שיכול להיעלם ברגע במקרה של שריפה בבית או קריסה טוטאלית של המחשב.

        • לא מגבים באותו מקום פיזי בו הדברי תורה נמצאים (כונן חיצוני בבית שלך, במקרה של גניבה או שריפה בכונן ייעלם), מגבים בענן שאפשר לגשת אליו מכל מקום בעולם.

        • מומלץ בחום להשתמש בדרייב של גוגל.

        • כאן יש קישור להורדת תוכנת הגיבוי של דרייב למחשב, התוכנה הזו תגבה כל שינוי וכל קובץ חדש שתשים בתיקיות שהגדרת לה במחשב שלך.

    • דברי התורה מסודרים בתגיות הניתנות ללחיצה ונותנות ערך רב לחיפוש.

    • דברי התורה שלך חשופים לחיפושים בגוגל מכל העולם - זו דרך מצויינת להיחשף לאנשים בתפוצה רחבה יותר מאלו שפגשו אותך כבר.

    • מקום שמכריח אותך לכתוב ולהעלות דברים.

    • התוכן ברשתות החברתיות הוא יותר סביב אירוע או זמן כלשהו, התוכן בבלוג הוא רלוונטי תמיד.

    • ברשתות החברתיות התוכן נעלם אי שם בנבכי הפיד/ההיסטוריה של קבוצת הווטסאפ, בבלוג אתה מסדר את התוכן כך שיהיה רלוונטי ונגיש בכל רגע, גם דרשה על פרשת בראשית מלפני 8 שנים נגישה לחלוטין למי שמעוניין בכך.

    • מקום בו אתה יכול לכתוב דברי תורה עמוקים וארוכים.

    • הבלוג הוא בסיס מעולה לתוכן שממנו אפשר לגזור תכנים המתאימים לשאר הרשתות החברתיות, לדוגמא אלו קבוצות ווטסאפ שאני גוזר אליהן תוכן מהבלוג שלי:

    • עצמאות - יוטיוב, פייסבוק, טוויטר או Quora, יכולים להחליט יום אחד שהתוכן שלכם לא מקובל עליהן וכל התוכן שלך הלך לפח. לעומת זאת, בבלוג או באתר אתה יכול לכתוב כמעט כל מה שתרצה ואף אחד לא יתערב לך בתכנים.

    • בימינו, יש משמעות רבה לתוצאות החיפוש עליכם בגוגל, אדם שישמע את השם שלכם ויתלבט אם לפנות אליכם יעשה עליכם קודם כל גוגל, אם הוא יראה בלוג עשיר בתכנים הכתובים היטב, אתם בהחלט תהוו כתובת, כנ"ל במקרה של קהילה המבררת עליכם.

    • כשאתה כותב ומפרסם את הדברים אתה מחויב יותר למקורות מדויקים ולדיוק בכל מילה, זה תהליך המשפיע גם עליך וגם על הקוראים.

    • אם יש לך תקציב רציני ורצון להיצמד לחברת תכנות באופן קבוע אז אני ממליץ לבנות אתר, אחרת עדיף בלוג חינמי וקליל.

    • אפשר לפתוח בלוג בוורדפרס, בוויקס ובעוד מקומות, אני ממליץ על פלטפורמת BLOGGER של גוגל:

      • לוקח שניות לפתוח בלוג

      • ממשק ידידותי גם בנייד

      • עיצובים מוכנים מראש

      • מקודם בגוגל יותר מכל בלוג אחר

      • אפשר לסדר לו תוכן כך שיהיו לו גם את היתרונות של אתר

      • חינמי לחלוטין

      • סביר להניח שלא ייסגר ביום מן הימים כי זה של גוגל…

      • לכל התוכן יש גיבוי אוטומטי של גוגל + גיבוי שאתה יכול להוריד כשתרצה

      • אפשר בקלות להעביר את כל התוכן לאתר וורדפרס שלך כשתרצה לבנות אחד כזה.

      • לא לשכוח לבקש מרימון + מנטספארק שיפתחו את הבלוג בכל רמות ההגנה.

      • הדרכת וידאו כיצד לפתוח בלוג של בלוגר:




  • אשמח לקבל הערות, הארות תוספות ודיוקים.


  • אפשר להיעזר בי בכל זמן ובכל נושא (בווטסאפ בבקשה):


2 תגובות:

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: