יום חמישי, 2 ביוני 2016

הכנה לשבועות - ההכנה ללימוד התורה

ההכנה ללימוד התורה


אמרו חז"ל שכל עם ישראל חיים היום בזכות המצוה של עקידת יצחק.

למצוה יש זכות עצומה!

בבגדד היה גוי אלים, שהטיל את חיתתו על הכל, ואף אדם לא יכל לעמוד כנגדו, אף המשטרה פחדה ממנו. והיה פוקד את בתיהם של היהודים, ודורש במפגיע סכום כסף ואם לא, אחת דתו למות, כמובן שהכל נתנו לו מיד את כל אשר דרש מאימתם ופחדם הנורא.
בצר להם פנו אנשי הקהילה לרבם רבי משה חיים זצ״ל (סבו של ״הבן איש חי״) לשמוע את עצתו מה לעשות באיש הרע הזה.
אמר להם הרב: אף אדם לא יוכל לעמוד כנגד גוי אלים זה, ושום דרך לא תעזור לכם כנגדו, כששאלוהו מדוע? ענה להם: משום שיש לו מצוה ששומרת ומגינה עליו. והוא - שפעם אחת נטפלו קבוצת גויים לאשה יהודיה בלילה, ועמד הוא והושיעה מידם, וליוה אותה עד לביתה לשלום, וזכות מצוה זו היא שעומדת לימינו וממת עליו, ואף אחד לא יוכל עליו.
אולם הוסיף הרב ואמר: עצתי היא שתאספו סכום כסף גדול, ותלכו אליו ותשדלהו שימכור את המצוה, ויכתוב זאת בשטר ויחתימוהו, ואז תבוא הישועה.
ואכן עשו כדבריו, אספו סכום נכבד מכל תושבי הקהילה, והלכו אל הגוי ודברו אל ליבו שימכור את המצוה, הכסף עיור את עיניו ונאות למכור את המצוה, וחתם להם על השטר.
ויהי לפלא, עוד באותו יום חוסל ומת ע״י מתנקש, בהיותו יושב בבית קפה!!

מצוה זה משהו מטורף!

רק לחשוב על זה שכל מילה בתורה זו מצוה – עוד יותר מדהים!!!

שואל הגאון מוילנא איך אפשר לומר שחיים בזכות המצוה? איך אפשר לומר שהמצוות מגנות עלינו? הרי שכר מצוה בהאי עלמא ליכא?
עונה הגאון: החיים שיש לנו והשמירה שיש לנו, זה בזכות ה׳הכנה' של המצוה!

כתוב (הושע ו,ב): ״יחיינו מיומיים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו״ - העקידה היתה ביום השלישי כפי שכתוב בתורה (בראשית כב,ד) ״ביום השלישי וישא אברהם את עיניו״, כלומר, יומיים לפני כן היה רק ההכנה - ההכנה למצוה, בהם הלך אברהם והשכים קום, ויחבוש את חמורו, ועמד בניסיונות שהערים עליו השטן, והצליח לגבור עליו, ובזכות זה אנו חיים.

״יחיינו מיומיים״ - כל עיקר החיים שלנו הוא מאותם יומיים של הכנה בו הכין אברהם אבינו את עצמו למצוה זו שנצטווה ע״י הקב״ה.

״ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו״ - זכות אותה מצווה של העקידה שנעשתה ביום השלישי, אותה נקבל רק במצב שהקב״ה יקימנו מן העולם הזה ונחיה לפניו חיי נצח בעולם הבא...

כגודל ההכנה כך גודל הקבלה!

לימוד תורה דורש הכנה של קדושה!

גם בצורת הלימוד:

גמ' (ברכות כד:): " תניא כותיה דרב חסדא היה מהלך במבואות המטונפות לא יקרא ק''ש ולא עוד אלא שאם היה קורא ובא פוסק. לא פסק מאי? אמר ר' מיאשה בר בריה דריב''ל עליו הכתוב אומר (יחזקאל כ,כה) וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו [בהם]...[1] רב אדא בר אהבה אמר מהכא (במדבר טו,לא) כי דבר ה' בזה. ואם פסק מה שכרו? אמר ר' אבהו עליו הכתוב אומר (דברים לב,מז) ובדבר הזה תאריכו ימים".

הזוה"ק (ח"א עב.) מספר על ר' יהודה שקם בחצות הלילה ללמוד ושמע אותו מישהו לומד והקשה עליו מאיזה פסוק... ענה לו הרב בהלם: ככה לומדים תורה? כשאתה בתוך השק"ש? "הכון לקראת אלוקיך"!

וגם בהתייחסות:

רמח"ל (דרך ה' ד,ב,ה): "כל כחה של התורה אינו אלא במה שקשר ותלה ית"ש את השפעתו היקרה בה... ההשפעה הזאת הנה ענינה... הוא היותר עליון ונשגב שבענינים הנמשכים ומגיעים ממנו ית' אל הברואים... לא ישב בקלות ראש, ולא ינהג שום מנהג בזיון, לא בדבריה ולא בספריה, וידע לפני מי עומד ומתעסק. ואם הוא עושה כן, אז יהיה תלמודו מה שראוי לו להיות באמת, ותמשך על ידו ההשפעה שזכרנו, ויתעצם בו היקר האלקי, וימשך תיקון והארה לכל הבריאה... כפי מדריגת המורא ושיעור הכבוד והזהירות בו, כן יהיה שיעור יקר הלימוד ומדריגת ההשפעה הנמשכת על ידו".

בשביל שמתן תורה יהיה רציני, עמ"י התכונן שבעה שבועות, אחרי כל ההכנה הזאת הקב"ה מבקש ממשה רבינו "לך וקדשתם" שיעשו עוד 3 ימי הגבלה! אקסטרה הכנה!

עם כזאת הכנה (הגיעו למדרגה של אדה"ר לפני החטא) – התורה מגיעה באש!!!

השנה זכינו להכנה מיוחדת לפני מתן תורה!

זכינו לשבת הקדושה! שבת שאחריה בלי הפסק וחציצה נכנסים לקבלת התורה!

רמח"ל (על התורה דברים ה,יב): "למה נצטוו על השבת במרה? ישראל היו צריכים לקבל התורה, וקודם רצה הקב"ה לקדש נשמותיהם של ישראל ולהכינם שיהיו ראויים לקבלה, לא יש שום דבר שמקדש ישראל כמו השבת, בסוד, מקדש השבת וישראל"!!!

אנחנו צריכים לדאוג לנצל את השבת הזאת לקדושה וללימוד כדי להתכונן כמה שאפשר לקבלת התורה!!!

בכל מה שקשור ללימוד תורה צריך לעשות את כל המאמצים שבעולם!

אין דבר יותר חשוב מהתורה בכל העולמות כולם!!!

אהבת התורה של ר' יוסף משאש:
רבי יוסף היה לומד מידי חג את המסכת בש״ס העוסקת בעניני דיומא, אחר שנים שכך נהג בקודש, החל הרב משאש ללמוד מסכת מהתלמוד הירושלמי, עד שנפגש עם דף שלא הצליח להבינו כשורה, אחר מאמץ רב, עדיין לא הצליח הרב לפצח סוגיה זאת, הרב החליט לנסוע לעיר קזבלנקה, ששם יש מספר חנויות לספרי קודש, ממכנאס לקזבלנקה המרחק הוא 300 קילומטר, אחר שהגיע הרב לעיר, נכנס הרב לחנות, המוכר רואה רב הדור פנים מציע את עזרתו: "איזה ספר החכם מחפש?", הרב שואל אם יש תלמוד ירושלמי עם ביאור, שמע המוכר את הנדרש: "מקסימום יש לנו תלמוד בבלי, כבודו מחפש דבר שלא נמצא במדינתנו", הרב הודה למוכר, והרב עבר מחנות לחנות שש במספר, ולא מצא את מבוקשו, הרב הלך משם לבית המדרש, שם פגש אחד מחכמי העיר, נשאל הרב משאש: "במה זכינו שהרב הגיע לעירנו?", סיפר הרב שהוא מחפש תלמוד ירושלמי עם ביאור ולא בנמצא בכל העיר, יעץ החכם: "בגבול ספרד יש עיר נמל הנקראת טנגי'ר", שם יש חכם סבא דמשפטים הגאון רבי מרדכי בן ג'ו זצוק״ל, כל שדר״י ארץ ישראל שמגיעים לביתו מביאים עימם מתנה לרב: ספרי קודש מארץ ישראל, וידוע שלרב ישנה ספריה עניפה, אולי כבודו ימצא שם, הרב נוסע מקזבלנקה חצי יום לטנגי'ר, נכנס הרב משאש לחדרו של הרב, שאל הרב ברצונו של האורח, ביקש הרב: "אולי יש לכבודו תלמוד ירושלמי עם ביאור?", נענה הרב: קיים בספרייתי, אך איני יכול להראות לכבודו לפי שיש שמעלימים תחת גלימותיהם ספרים רבים... קרא הרב לשמש שיתלווה עימו בלימודו בספר, והנה הרב ראה מפרשי הירושלמי שעומדים על הקושיא שעליה הרב התקשה, צהלה עלתה על פניו של הרב, הודה הרב לרב בן ג'ו רב העיר, ונפרד לשלום משם הרב נסע לעיר קזבלנקה.

הרב התעכב שם זמן מה, שם פגש הרב אחד מגבירי העיר: "כבודו מה עושה בעירנו?" סיפר הרב על מבוקשו, סיפר הגביר: "כבודו לא צריך לקנות תלמוד ירושלמי, אני אתן את הסט חינם אין כסף לרב, ביודעי שהרב ילמד בספרים מעמוד הראשון ועד העמוד האחרון", שאל הרב: ״מהיכן השגת את תלמוד הירושלמי״? סיפר הנגיד שנפטר הרב בן ג'ו רב העיר טנגי'ר, וקנה מידי היורשים את כל הספרייה, והנה העשיר נתן שטר לכבוד היורשים בבקשה ליתן לידי הרב יוסף משאש את סט התלמוד הירושלמי, נסע הרב משאש שוב חצי יום לטנגי'ר הגיע לידי היורשים, קבלו את השטר אך נענו בשלילה: "יש לנו מנהג שלא מוציאים דבר מבית המנוח עד תום שנה", נפרד הרב מהם, וחזר לקזבלנקה ומשם למכנאס, ואחר שנה חזר את המסלול הארוך הזה, וכל זה בשל אהבתו לתורה".

שמעתי ממו"ר אבי שהיצר הרע יעזור לך להיות מקום ראשון בעולם בכל נושא שתבחר, יעזור לך להתבודד 8 שעות בקלות, יעזור לך לעשות ש"י טבילות במעיין קפוא כל בוקר – העיקר שלא תלמד תורה!!!

למה?

כי התורה זה אש!!! זה ישרוף אותו!!! זה ימנע ממך להיכנס לגיהנם! זה יביא את הגאולה! זה יכניס לך את הקב"ה לתוך העצמות!!!

בשבת כזאת היצר הרע יעבוד שעות נוספות שתעשה הכל ולא תלמד תורה, כי השבת היא זו שתעיף לך את המתן תורה לרמות אחרות – על זה נאמר "בזמנים כאלו חשוב להיות חזקים"!!!

שבת שלום ומבורך!!!



[1] למה עונש כזה קשה?

אומר המדרש (שמו"ר לג,א) : "...יש לך מקח שמי שמכרו נמכר עמו – אמר הקב"ה לישראל מכרתי לכם תורתי כביכול נמכרתי עמה שנאמר ויקחו לי תרומה (לי – אותי)!

כשהאדם עוסק בתורה מתמלא הוא בקדוש ב"ה – "בקרבך קדוש"!!!
ברכות (ו.): "ומנין שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה ששכינה עמו - שנאמר: (שמות כ) בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך".

בטח ובטח שהעונש למי שממשיך את אור התורה, את הקב"ה לתוך מקום מטונף הוא עונש קשה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: