יום חמישי, 5 בפברואר 2015

פרשת יתרו - ישראל עם סגולה!

ישראל עם סגולה!


גמ' (סנהדרין צז:) "ר' אליעזר אומר אם ישראל עושין תשובה נגאלין, שנאמר "שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם". אמר לו ר' יהושע והלא כבר נאמר "חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו". "חנם נמכרתם' - בעבודת כוכבים, 'ולא בכסף תגאלו' - לא בתשובה ומעשים".
הגמרא מסיימת את ההתדיינות בין ר' אליעזר לר' יהושע במילים "אישתיק ר' אליעזר". כלומר, הודה ר' אליעזר לר' יהושע שאכן הגאולה אינה תלויה בתשובה.
כך פוסקים הרמב"ן והאוה"ק: "והנה אין בשירה הזאת תנאי בתשובה ועבודה (רמב"ן דברים לב,מ), "כי קץ הגלות ישנו אפילו יהיו ישראל רשעים גמורים ח"ו" (אוה"ק ויקרא כה,כח).
כדברי ה'אם הבנים שמחה' (ב,ז): "כל ספרי גדולינו מלאים, דאפילו אם לא יעשו ישראל תשובה - הם נגאלים".
-וכך כותב הגר"א: "בכל דור יש קיצים לפי עניין התשובה והזכויות המיוחדים לאותו דור, אבל קץ אחרון לא תלוי בתשובה אלא בחסד..." ('אבן שלמה' קמז, וכן בתיקוני זוהר תיקון כב).
-מדרש שה"ש (פ"ב פסוק "מדלג על ההרים"): "כשמשה רבינו בישר לעמ"י על יציאתם ממצרים, שמונים אחוז מהעם סירבו לצאת (רש"י על שמות י,כב). ורק "וחמושים" (חמישית העם) יצאו ממצרים (רש"י על שמות יג,יח). וגם מבחינה רוחנית, ענו היהודים למשה רבינו "היאך אנו נגאלים? וכל מצרים מטונפת מעבודה זרה שלנו. אמר להם, הואיל והוא חפץ בגאולתכם, אינו מביט בע"ז שלכם, אלא מדלג על ההרים ומקפץ על הגבעות".
רבינו הרמח"ל (דעת תבונות מד): "אמר השכל - אבל המעשה מוכיח שהיחוד הוא העומד להתגלות. כי אנחנו רואים הבטחות הנביאים שהבאנום למעלה כבר, אשר הם מבטיחים שהקב"ה יגאל את ישראל על כל פנים, אפילו בלא זכות".
למה???? אולי לא מגיע לנו!?!
שמות (יט,ה): "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ".
לקו"מ (כא,ט) : "כִּי אֲנַחְנוּ נִקְרָאִים 'עַם סְגֻלָּה'[1] כְּמוֹ סְגֻלָּה שֶׁעוֹשִׂין לִרְפוּאָה אַף עַל פִּי שֶׁאֵין הַטֶּבַע מְחַיֵּב שֶׁיִּהְיֶה זֶה לִרְפוּאָה אַף עַל פִּי כֵן הַדָּבָר הַזֶּה מְסֻגָּל לִרְפוּאָה וְזֶה לְמַעְלָה מֵהַטֶּבַע... כְּמוֹ כֵן אֲנַחְנוּ לָקַח אוֹתָנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְעַם סְגֻלָּתוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאֵין הַשֵּׂכֶל הָאֱנוֹשִׁי מֵבִין אֶת כָּל זֶה אֵיךְ לָקַח עַם מִתּוֹךְ עַמִּים כְּמוֹ בִּשְׁעַת קְרִיעַת יַם סוּף שֶׁקִּטְרֵג מִדַּת הַדִּין: הַלָּלוּ עוֹבְדֵי עַכּוּ"ם וְכוּ' אַף עַל פִּי כֵן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לָקַח אוֹתָנוּ לְעַם קָדוֹשׁ נִמְצָא שֶׁזֶּה הַדָּבָר כְּמוֹ סְגֻלָּה שֶׁהוּא לְמַעְלָה מֵהַטֶּבַע לְמַעְלָה מִשֵּׂכֶל אֱנוֹשִׁי".
ה"פרי צדיק" כותב בהתחלת פרשת יתרו שבחירת הקב"ה בנו בתור עם - זה סגולה ולא משהו שתלוי בהבנה או בשכל או בטעם כלשהו!
וממילא לכל יהודי באשר הוא יש אמונה שלמה בלב שקיבל במתן תורה שהיא סגולית ולא תשתנה לעולם רק שלפעמים היא מסותרת...
הסבא משיפולי ראה את החסידים מוחאים כפיים, אמר להם הסבא: רק אם הידיים פוצחות מאליהם במחיאות כף אז צריך למחוא כפיים אבל לא בצורה מלאכותית! והוסיף שרק פעם אחת ראה כך ידיים שפותחות במחיאות כף מאליהם ומעשה שהיה כך היה: שני נערים מכפר יהודי קטן התדרדרו בלימודים והוריהם היו עסוקים בפרנסה ולא שמו לב עד ששני הנערים יצאו לתרבות רעה והתחילו ללסטם את הבריות ביער ולאט לאט התאספה חבורה נכבדה מסביבם שערכה מעשי שוד באזור, עם הזמן המצב נעשה בלתי נסבל והמלך שלח פלוגת חיילים שתפסה את השודדים והביאה אותם למשפט, רבה הייתה התדהמה בציבור כשראו שהמנהיגים של הכנופיה אינם אלא שני נערים יהודים נועזים, במהרה נערך להם משפט חפוז וכמובן שנפסק דינם לתליה, לפני הוצאת גזר הדין לפועל בא הכומר הראשי למלך ואמר לו שעדיף שימירו את דתם ואם לא יסכימו נהרוג אותם! הבחורים היהודים צחקו ואמרו בחיים לא!!! אמר להם הכומר אולי רק תנשקו את הצלב? אמרו לו סבבה תביא לנו אותו, הכומר הביא להם את הצלב המעוטר והיפה של המלך והם לקחו אותו וזרקו אותו על הרצפה בחוזקה והוא התרסק לרסיסים... המלך והכומר אמרו עכשיו אתם לא תמותו מהר אלא בעינויים! לקחו אותם ושמו אותם על המוקד שישרפו לאט לאט... קודם קשרו להם את הידיים מעל האש ואח"כ האש הגיע אליהם, בעוד הידיים שלהם נשרפות מעל האש הבחורים פצחו בשירה אדירה של שיר יהודי שזכרו מילדותם והידיים המפוחמות שלהם פרצו מעצמם במחיאות כפיים בקצב של השיר, כשהם מחייכים ולא מרגישים כלל בכוויות הנוראות על ידיהם, וכך מתו מתוך שירה ודבקות בה'!!!
לכל יהודי יש את האמונה הסגולית הזאת שלעיתים נראית רק בזמנים הקשים... שנזכה לגאולה שלמה בקרוב בלי קשר למעשינו[2] ורק בגלל הבחירה שבחר בנו ה' והאמונה התמימה בו יתברך!
כמו שמסיים ה"פרי צדיק": "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" – שכמו שבגאולת מצרים הוציא גוי מקרב גוי, והללו והללו עובדי ע"ז ובכל אופן גאל אותנו, כך בגאולה הקרובה הקב"ה יגאל אותנו ללא הסתכלות על מעשינו... אמן!!!



[1] כמו שאומר הפייטן ב'מעוז צור': "וּבְיָדוֹ הַגְּדוֹלָה ("וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים…") הוֹצִיא אֶת הַסְּגֻלָּה ("והייתם לי סגולה מכל העמים...")".
[2] מעשים טובים ימהרו את הגאולה ויעזרו לה להיות יותר ברחמים אבל הם לא תנאי לגאולה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: