יום רביעי, 25 בפברואר 2015

פרשת תצוה - משה רבינו!

משה רבינו!


הרב ניסים פרץ זצוק"ל:
אומרים חכמינו, אם תחפש את משה רבנו ב'תצווה' לא תמצא אותו. בכל הפרשיות מוזכר ויאמר השם אל משה לאמר, וידבר משה אל העם, אוהו, לא פעם אחת, לא שתיים ולא שלוש מוזכר שמו של משה רבנו, ואילו כאן ב'תצווה' לא מוזכר?

אלא כיוון שמשה רבנו כשנכנס לעובי הקורה לכפר על מעשה העגל, אמר לקב"ה, "וְעַתָּה, אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם, וְאִם אַיִן – מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ" (שמות לב,לב). השם אמר לו, "הֶרֶף מִמֶּנִּי וְאַשְׁמִידֵם, וְאֶמְחֶה אֶת שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם, וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי עָצוּם וָרָב מִמֶּנּוּ" (דברים ט,יד). משה רבינו עונה "מחני נא מספרך".

משה רבנו יצא לו מהפה, פה קדוש כמו של משה רבנו, "מחני נא מספרך"?! אז זה חייב להתקיים! קללת צדיק, מילה לא במקום, אפילו על תנאי – חייבת להתקיים (מכות יא.) הנה, בפרשת תצווה נמחק שמו של משה רבנו.

אבל הזוהר הקדוש אומר שבפרשה זו נמצאת גדולתו ומעלתו של משה יותר מאשר כל מקום ומקום!
שהרי מה כתוב בפרשה? "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר, לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד" (שמות כז,כ). נשאלת השאלה מה זה ואתה תצווה? למה לא אמר ואתה תאמר, ואתה תדבר? מאיפה באה המילה הזאת תצווה?

אומר הזוהר הקדוש (תצוה קע'ט:), אתה יודע מה זה המילה תצווה? זה מלשון צוותא (בלשון הזוהר: לְאַכְלְלָא). אתפשטותיה דמשה בכל דרא ודרא, אתה, אתה תצווה את בני ישראל. אתה תלך איתם בכל הדורות. אתפשטותיה דמשה בכל דרא, בכל צדיק, בכל חכם, בכל יהודי ויהודי, בכל הדורות (תיקוני הזוהר, תקונא סט קיב.).

הזוהר הקדוש אומר דבר נפלא. כשהקב"ה אמר אמחה את עמ"י הם נמחו! אבל מיד עשה ממשה רבינו גוי גדול והחיה את כולם מנשמת משה רבינו!!!

בזה אפשר לבאר מאמר שכתוב בגמרא, (בבא בתרא ט:) בסוגיות של צדקה: "גדול העושה צדקה בסתר יותר ממשה רבנו".

היתכן? מה משה רבנו לא עשה צדקה בסתר? מי יכול לעשות מה שעשה משה רבנו? משה רבנו זכה בזיכוי הרבים. הוציא את עם ישראל ממצרים באותות ובמופתים, קרע להם את הים, והניסים של הים, אם היה עשר מכות במצרים אז פה על הים זה היה חמשים מכות. אם היה פה חמישים אז על הים מאתים מכות, כלומר העוצמה של קריעת ים סוף גדולה מאוד. ומה שעשה להם במדבר, מליוני אנשים, אנשים נשים וטף וזקנים, איך אפשר להוציא אותם? מי יתן להם אוכל? - הוריד להם מן, מי יתן להם מים? - בארה של מרים (שחזר בזכות משה), ענני כבוד הקיף אותם. וגולת הכותרת, והעטרת, זה התורה שהוריד מהשמים. עלה לשמים והוריד את התורה. התגושש עם מלאכי מעלה שאמרו לקב"ה "תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם" (תהלים ח,ב) והוריד את התורה למטה. לאחר מכן ארבעים שנה במדבר, "אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר" (תהלים צה,י). אַי, כמה התקוטטו איתו וכמה הוא עבר בתוך הארבעים שנה האלה, ואיך הוא הנהיג אותם עד לפתח ארץ הקודש.
אז בא בן אדם לוקח מאה שקל או אפילו אלף דולר או יותר ועושה את זה בסתר, איך אפשר לגיד שהוא גדול ממשה רבנו? הרי ברור שמשה רבנו גם עשה צדקה בסתר?

אלא, כל אדם שהוא מטה את לבו לעבוד את השם לשם שמים, בא משה רבנו ומסייע לו.

אז האר"י הקדוש אומר, כשמשה רבנו בא לאדם לסייע לו ללמוד, כשהוא אומר "רבי חנניא בן עקשיא אומר..." - משה רבנו מסתלק. גמרת את הלימוד? עזרתי לך ללמוד לשם שמים, עכשיו אתה לא לומד? שלום, משה רבנו הולך. אתה מניח תפילין, הורדת את התפילין? הלך משה רבנו של התפילין. גמרת את התפילה? הלך משה רבנו של התפילה. כלומר אם אתה נותן את ליבך לעשות לשם שמים, אז ניצוץ, אתפשטותיה דמשה, בא ומסייע לך.

אבל, "פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים – צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד!" (תהלים קיב,ט), בצדקה הוא לא מסתלק אותו משה רבנו שבא אליך. למה? הצדקה עומדת לעד. הניצוץ של משה רבנו נשאר אצלך כל הזמן, אפילו כשגמרת לעשות את הצדקה. ואז בא משה רבנו, והמשה שבא מצדקה, הוא גדול ממשה הרגיל. גדול העושה צדקה בסתר, גדול המשה שבא אליך מעשית צדקה בסתר, שהוא לא הולך, צדקתו עומדת לעד, הוא לא מסתלק, הוא גדול ממשה שבא אליך ממצווה אחרת והולך!

עבודת הקודש שלנו קשורה ומחוברת למשה רבנו! לא צריכים להשתטח על קברו של משה רבנו, משה לא קבור, משה לא מת. כשאתה פותח את הספר, ומשתטח על הספר ללמוד, אז משה רבנו בא אליך. לא צריך לחפש אותו. אם אתה רוצה את רשב"י תקרא בספר הזוהר. האמת, שגם כל הצדיקים זה ככה. ההשתטחות הכי גדולה זה על הספרים שלהם. ואז אתה זוכה לניצוץ שלהם, ואתה זוכה להדלק מהם.

יהי רצון שנזכה לאתפשטותיה דמשה, ולהידבק בתורה הקדושה כמה שיותר ולזכות בפורים להדור קיבלוה מאהבה!!! ולמשה רבינו בעצמו הגואל האחרון אמן!!!

4 תגובות:

  1. ישר כח עצום! נהנה כל שבת, ולא רק אני...

    השבמחק
  2. מרגש עד דמעות. חילך לאוריתא

    השבמחק
  3. חזק וברוך ורפואה שלימה

    רפות תהי לשריך ושיקוי לעצמותיך

    השבמחק

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: