יום חמישי, 29 בינואר 2015

פרשת בשלח - "אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק"

"אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק"




הרב ניסים פרץ זצוק"ל: "אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל תִּמְלָאֵמוֹ נַפְשִׁי אָרִיק חַרְבִּי תּוֹרִישֵׁמוֹ יָדִי" (שמות ט"ו ט'). יש כאן חמישה אַלְפִי"ן - "אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק". חז"ל אומרים שזהו רמז לאל"ף של "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" (שמות כ' ב'). האות א' תמיד זה 'הפלא העליון' 'אלופו של עולם'. וכאן יש חמשה אלפי"ן והם חמישה אורות, רמז לאלופו של עולם. ('אלף' בהיפוך הוא 'פלא', זהו ה'פלא העליון'. 'אלף' הוא 'אַלּ(וּ)ף', 'אלופו של עולם'.)

חז"ל אומרים שפרעה זה יצר הרע, ומצרים זה הגוף. אדם כל הזמן יש לו התמודדות עם מצרים, ויש לו כל הזמן התמודדות עם היצר הרע. וחז"ל אמרו שבהתחלה היצר הרע דומה ל'הלך', ולבסוף לאורח (סוכה נ"ב ע"ב). כשאורח נכנס הביתה, מה הוא אומר? 'אני רעב', אולי אתה יכול בבקשה לתת לי מעט לחם, ואולי כוס מים לשתות, בְּרַכּוּת. וזהו - "אָמַר".

היצר הרע בהתחלה מה הוא עושה לאדם? הרי בסך הכל הוא נמצא מחוץ אליך, הוא עוד לא נכנס בתוכך, אז מה הוא כבר יכול לשכנע אותך? לכן הוא בא בערמומיות ומדבר איתך יפה, להגיד לך 'זה לטובתך' וכגון זה. זהו "אָמַר" - אמירה רכה. בא היצר ואומר לך - 'אתה צריך לשמור על הגוף שלך, מה אתה עושה תעניות'... 'זה לא מתאים'... - וכו' וכו'. "אָמַר" - אמירה רכה.

והיה אם ידעת להבין שזה היצר הרע מדבר איתך, ואיך תדע שזה היצר הרע? על ידי א' של "אָמַר", על ידי אלופו של עולם, תבין שזה הקב"ה עומד לפניך, אין כאן לא יצר הרע ולא כלום, אלא זה הקב"ה מנסה אותך, כי הקב"ה נמצא בתוך האמירה של היצר, והקב"ה רוצה להגביר את הכוח שלך לכן הוא מנסה אותך. ואם תבין את זה ותתבונן באלופו של עולם, אז תתגבר על היצר בקלי קלות, שהרי - "הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב" (בראשית ג' ט"ו). "הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ - זה האדם, ואם האדם ייתן מכה בראש של הנחש, אז הוא גמר אותו.

התחלת הפיתוי של היצר היא קלה מאוד, היא 'אמר'. אם אדם מַשְׂכִּיל לא להשאיר את אותו אחד אצלו הוא נצח, אבל אם הוא אומר לו: בסדר, אתה רוצה קצת מים? קצת לחם? למה לא, קח ולך. אוי ואבוי - אם אתה שומע אליו כשהוא רק "אָמַר", אַי אַי אַי, אז הוא כבר נהיה וֹיֵב", עכשיו הוא כבר נהיה בעל הבית, הוא אומר לאדם: 'אני פה בעל הבית'. וזהו - "אָמַר אוֹיֵב", עכשיו תתמודד נראה אותך... בסך הכל הכנסת אותו בתור 'הכנסת אורחים', מה יש? זה מצווה!... אבל עכשיו הוא נהיה בעל הבית.

אבל דע לך, גם בוֹיֵב" יש א' - 'הפלא העליון' 'אלופו של עולם'. ולכן אל תתייאש, אל תתרגש מדי, כי גם בשלב הזה - אפילו שֶׁטָּעִיתָ - השם יתברך איתך, כי 'אלופו של עולם' נמצא איתך, ב‑א'.

ואם גם בשלב הזה לא הבנת שזה יצר הרע ונתת לו להיכנס בתוכך, ובמקום להילחם באויב אתה בעצמך נתת לו שהוא ינצח אותך, אז מה כתוב? "אָמַר אוֹיֵב - אֶרְדֹּף", אז גמרנו. כי אויב - פעם אתה מצליח לנצח אותו ופעם האויב מצליח לנצח אותך, כי כך דרכו של אויב, אתה מתאבק איתו. אבל אם לא הבנת זה היצר הרע ולא הבנת שהקב"ה נמצא איתך, והוא מנסה אותך ורוצה שתתגבר עליו, ואתה לא מתגבר עליו אלא המשכת לתת לו לגבור עליך ולהיות וֹיֵב", אז הוא כבר לא וֹיֵב" - הוא נהיה "אֶרְדֹּף". אתה אדם מסכן, אתה כמו ה'עכבר' שכל הזמן בורח מהחתול... הוא כל הזמן רוצה לאכול אותך... וזה כבר - "אֶרְדֹּף". אבל הוא עדיין לא תופס אותי, אני כל הזמן בורח לו, בורח, בורח.

לפעמים אדם רואה מישהו אחר שהוא ממש 'מסכן'. יש אנשים, אתה רואה שהם כל הזמן רדופים על ידי יצר הרע, אין להם מנוחה אפילו לא דקה אחת... הם גומרים עניין אחד ומיד מגיע עניין אחר... כל הזמן היצר הרע רודף אחריהם... הם כל הזמן במרדף... וזהו שאמר - "אֶרְדֹּף". אבל אם תדע ש'אלופו של עולם' נמצא בתוכו אז תוכל להתגבר עליו אפילו במצב כזה של "אֶרְדֹּף", לכן באה האות א', כי 'אלופו של עולם' נמצא איתך, ב‑א'.

ואם לא תשמע גם בפעם הזאת, אז זה נהיה - "אַשִּׂיג". מה זה "אַשִּׂיג"? הוא תופס אותך. ובזה די! איפה שהיצר הרע רוצה להוליך אותך הוא מוליך אותך, הוא עושה בך מה שהוא רוצה... כי אחרי שהיצר תפס אותך - "אַשִּׂיג", אז אתה בידיים שלו.

הרשעים - מסורים ביד יצרם הרע - זהו. אבל אצל הצדיקים - הוא מסור בידם - כי 'ליבם מסור בידם' (מדרש רבה בראשית ל"ד י'). אבל אם היצר הרע השיג אותך - "אַשִּׂיג" - אז גמרנו. אחרי שאתה רואה שאתה תפוס חזק, אז אתה חושב: די! מה עכשיו? נשאר לך רק לפשוט לו ליצר את הגרון שלך - לשחיטה, הוא שולט עליך הוא השיג אותך, כבר אין מה לעשות... לא ולא!!! גם ב"אַשִּׂיג" - יש את 'אלופו של עולם', הוא נמצא איתך, הקב"ה יכול להציל אותך - להוציא אותך, הוא יכול לשבור לו ליצר הרע את הידיים, ואתה תשתחרר, רק אם תרצה - תפנה אליו - אל 'אלופו של עולם', ותצעק אליו: "הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ" (בראשית ל"ב י"א), ריבונו של עולם: הוא תופס אותי חזק, מה אני אעשה? וכי זה המטרה? אנא - 'הצילני נא', 'חבל עלי ועל נשמתי', 'מה - אני אלך לאיבוד', 'תראה איפה אני נמצא', 'תראה איך אני תפוס', וכו' וכו', ואם כך תצעק אז תוכל להתגבר עליו אפילו במצב כזה של "אַשִּׂיג", לכן באה האות א', כי 'אלופו של עולם' נמצא איתך, ב‑א'.

ואם גם אז אדם לא מַשְׂכִּיל - אז מה נהיה? "אֲחַלֵּק שָׁלָל", - היצר הרע לוקח לו את הכל, אומר לו היצר: 'לך תלמד' 'תעשה מצוות' וכו', זה כבר לא מְשַׁנֶה, כיוון שהוא בידו - לא איכפת לו ליצר שהאדם הזה יעשה את כל המצוות, למה? כי את הכל הוא לוקח אליו, גם את המצוות ומעשים טובים שלו. הוא לוקח לו את כל ה'שָׁלָל' - את כל שלל התורה והמצות. כמה זה גימטריא של 'שלל'? זה 360 = ש"ס - הוא לוקח לו את כל הש"ס, כל מה שלמד ועשה מתוך הש"ס...

אבל גם כאן, למה לו לאדם להתייאש? שהרי אדם שעושה תשובה, חוזר לו כל השלל שהיצר לקח לו, וכשאדם עושה תשובה הקב"ה מחזיר לו את הכל, כשאדם מכניע את היצר הרע, איך? ע"י 'אלופו של עולם' שנמצא איתך, גם כאן ב‑א' של "אֲחַלֵּק", אז הקב"ה מחזיר לו את ה'שָׁלָל' שהיצר הרע לקח ממנו.

"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ" (דברים כ"א י'). מה שהיצר שבה ממך, אתה מחזיר לעצמך, איך? על ידי שאתה יוצא למלחמה כנגדו, יחד עם 'אלופו של עולם' שהוא זה שמנסה אותך. ולכן - אל תתייאש ממלחמת היצר אף פעם.

בקיצור, כל שלב ושלב זה ניסיון והתמודדות עם היצר הרע. אשריו מי שיודע את השלבים האלו, ויודע להכיר את היצר כבר מתחילתו, ולהלחם בו, לגרשו ולנצחו. ודע! שבהתחלת הפיתוי - קל מאוד לנצח את היצר הרע. אתה חושב ואומר: אין דבר, ניתן לו קצת 'מים אחרונים', מה יש. לפעמים בן אדם משטתה, נכנסת בו קצת רוח שטות, אומר: נו אז זה לא בהכשר הכי גדול... מה יש, עכשיו אני בסעודה של ברית, אז זה יפה עכשיו לעשות בלגן? אז זה לא ההכשר שלי, זה לא יפה להתנהג כך... זה רק 'עוף'... לא נורא - הפעם אני אוותר.  

לפעמים - אדם תמים ומתפתה ליצר הרע בקלות, אבל תדע לך שזה קל מאוד להתגבר עליו, ובפרט בהתחלת הפיתוי. 'מה אתה מתפתה'? תהיה חזק! אל תהיה חלש!

צריך האדם לדעת שזה בכל דבר ועניין, בהתחלת הפיתוי - זה רק אמירה רכה - "אָמַר". אז תתפוס את העניין, ותתגבר על היצר. אבל אם גם אז חס ושלום לא התגברת, אם לא תפסת, והוא נהיה - וֹיֵב", אז תתחיל עכשיו לתפוס אותו, ואם גם עכשיו אתה לא תפסת - וזה הגיע לדרגת - "אֶרְדֹּף" אז תתחיל עכשיו לתפוס אותו, ואם גם עכשיו אתה לא תפסת - וזה הגיע לדרגת - "אַשִּׂיג", ואפילו - "אֲחַלֵּק שָׁלָל", תמיד יש לך מוצא מהיצר הרע, לפנות אל הקב"ה שהוא הכל יכול, תמיד תברח אל 'אלופו של עולם' שנמצא איתך בכל מצב ובכל עניין ודבר, יש כאן חמישה אַלְפִי"ן, "אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק", חמישה אורות, כי בכל צורה ואופן שיהיה - 'הפלא העליון', 'אלופו של עולם' - איתך, ועוזר לך במלחמה, ואם תגבר ותנצח את היצר, אז הקב"ה מחזיר לך את ה'שָׁלָל' שהיצר הרע לקח ממנו.

הקב"ה - 'אלופו של עולם', הוציא אותנו משעבוד מצרים, ושבר את כל הקליפה, וקרע לנו את הים, אז גם בך - עצמך - הקב"ה יכול לעשות 'קריעת ים סוף', לעשות לך 'יציאת מצרים'. כי הקב"ה שהוא כל יכול - אם תקרא אליו הוא יענה לך, "קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת" (תהילים קמ"ה י"ח). תפילה - אין לה גבול, מכיוון שאתה פונה ומבקש מכוחו של הקב"ה שהוא מקומו של עולם, שיעזור לך במלחמת היצר, כי זה לא בכוחך, והרי זה מקומו יתברך, אז מיד יענה לך ויבוא לעזרתך.

ולכן בימים האלה - בפרט, ימי השובבי"ם היקרים מפז, אם אדם מרים ידיים ופורש כפיו, ונושא עיניו אל השמים, - "נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה וְנָשׁוּבָה עַד ה': נִשָּׂא לְבָבֵנוּ אֶל כַּפָּיִם אֶל אֵ‑ל בַּשָּׁמָיִם" (איכה ג' מ'-מ"א), - וצועק: 'הצילני', בורא עולם - תציל אותי מן היצר הרע, תציל אותי מהעוונות שלי. כמו שכתוב בפרשה הקודמת, "וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ, שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת ה' אֱלֹקֵיהֶם, הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם" (שמות פרק י ז'), אַי - ריבונו של עולם: "עַד מָתַי יִהְיֶה 'זֶה' לָנוּ לְמוֹקֵשׁ"? זה - היסוד, "עַד מָתַי יִהְיֶה ה‑זֶה לִי לְמוֹקֵשׁ"? עד מתי?

אז בואו נעשה תשובה שלמה, ונשוב אל ה', "שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת ה' אֱלֹקֵיהֶם", נעשה תשובה שלמה וגמורה, להחזיר את כל הקליפות, ואת כל מה שנוצר מהחטאים - מה'זֶה' - מהמוקש, "שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת ה' אֱלֹקֵיהֶם" - במה יעבדו? בעבודת השם.

והקב"ה יעזרנו על דבר כבוד שמו, לנצח את יצרנו הרע בעזרת 'אלופו של עולם'. אמן ואמן. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך פורסמה, תודה רבה!

אתם קבעתם - הפוסטים הכי מעניינים החודש: